Resultats de la cerca
Es mostren 13 resultats
autocrom
Fotografia
Dit del primer procés pràctic per a l’obtenció de fotografies en color, inventat a França, el 1906, pels germans Lumière.
Una trama de grans de midó tenyits dels tres colors, blau, verd i vermell, espargits sobre la placa fotogràfica, és exposada a la llum Revelada per inversió pot veure's per transparència
planxa
Indústria tèxtil
Nom donat a la roba feta amb ordit i trama del mateix color, tenyits abans del tissatge.
tinció
Biologia
Procediment emprat en exàmens citològics, histològics i microbiològics —i també en anàlisis bioquímiques— per a discernir els diversos components de la mostra viva o fixada.
El fonament de les tincions està en la capacitat selectiva i diferencial dels components per a retenir la matèria colorant L’afinitat per un colorant determinat pot ésser un caràcter fonamental de certes cèllules, com els leucòcits eosinòfils Els colorants dits àcids són àcids tenyits o les seves sals, i són emprats per a tenyir les estructures citoplasmàtiques Els colorants bàsics són bases tenyides o les seves sals, i hom els empra per a tenyir diverses estructures del nucli cellular Hom anomena tinció diferencial la que és efectuada mitjançant dos colorants, el primer dels…
virar
Indústria tèxtil
Canviar la intensitat del color o fer prendre un altre color als filats o teixits que han estat tenyits.
xeviot
Indústria tèxtil
Teixit fet amb fils de llana xeviot, filats pel procediment de la llana cardada i tenyits de colors suaus.
El lligat sol ésser sarja batàvia L’acabat és lleugerament enfeltrat i perxat El seu tacte, suau i gruixut, el fa apte per a vestits i abrics d’home, especialment de tipus esportiu n'existeixen una infinitat d’imitacions
avivatge
Indústria tèxtil
Tractament químic al qual són sotmesos els teixits o els filats, després de tenyits, per tal d’avivar-ne el color.
alanquins
Indústria tèxtil
Tela de cotó amb lligat de plana i amb l’ordit i la trama tenyits de color groguenc ja abans del tissatge.
alcoholoacidoresistència
Biologia
Qualitat dels bacteris que, després d’ésser tenyits amb colorants bàsics, conserven el color en ésser tractats amb solucions alcohòliques diluïdes d’àcids forts.
immunofluorescència
Bioquímica
Tècnica d’anàlisi en què un antigen o un anticòs tenyits amb un colorant fluorescent, reaccionen amb llur anticòs o antigen específic en una mostra biològica (sèrum, frotis, etc).
Mitjançant aquesta tècnica hom pot identificar i localitzar els anticossos o els antígens, per observació al microscopi òptic de fluorescència
pinsà trompeter

Pinsà trompeter
Frank Vassen (cc-by-3.0)
Zoologia
Ornitologia
Ocell de l’ordre dels passeriformes, de la família dels fringíl·lids, de 14 cm, que és de color bru grisenc, amb el carpó, les ales, la cara i les parts inferiors tenyits de rosaci.
La femella, i elmascle a l’hivern, són de colors més suaus Habita al nord d’Àfrica i és accidental al sud d’Europa