Planteja la corrupció moral del món nascut del trasbals de la Segona Guerra Mundial. La imminent entrada de les tropes alemanyes a Parísobliga Galatea, domadora de foques, a desmuntar el circ on treballa, malvendre les foques al carnisser Samson i fugir de la ciutat. En la postguerra, després de refugiar-se a la zona lliure, Galatea esdevé una cantant de cabaret, de moda en els cenacles existencialistes parisencs, retroba Samson i posa fi al seu darrer destí. Els personatges, de tocs farsescos, viuen una odissea entre tràgica i grotesca que presenta rivets melodramàtics. Galatea viu arrelada a un món que s’esmussa i, en plena guerra, no encaixa en la galeria d’especuladors, egoistes, hipòcrites i farsants que l’envolten. Com el seu company de viatge, el pallasso Jeremies, Galatea pertany al món del circ, de la imaginació, i xoca amb una realitat exterior que engreixa els qui s’aprofiten de les circumstàncies. Ambientada en l’Europa capitalista, exacerbada per la guerra i les seves seqüeles, retrata una societat en descomposició moral en què els somnis són esfondrats pels negocis abjectes, la lluita per la supervivència i la mesquinesa humana. L’acció segueix la linealitat de la peripècia de Galatea: l’evacuació de París i l’intent de passar la frontera (acte I), la trobada amb la filla a la zona lliure i la fugida del seu amant Aquiles (acte II), el retorn de Samson i el desenllaç final (acte III). Juntament amb La fortuna de Sílvia (estr. 1947) i Ocells i llops (estr. 1948), s’inscriu en la voluntat de Sagarra de renovar la seva dramatúrgia amb una temàtica inspirada en la realitat coetània. De fons simbolista, recupera l’enfrontament modernista entre realitat i ideal, prosa i poesia, aplicat al context de la immediata postguerra mundial. És deutora temàticament de Ce qui reçoit les gifles, de Leonid Andréiev, representada a Barcelona el 1927, i satiritza, a través del personatge de Ganímedes, l’estètica existencialista. Fou estrenada per la Companyia Mercè Nicolau i Josep Bruguera al Teatre Victòria, el 1948, i se n’han fet tres reposicions professionals: la del 1964, dirigida per Pau Garsaball, al Teatre Romea; la del 1972, dirigida per Ricard Salvat, al Teatre Moratín, seu provisional del Teatre Nacional Àngel Guimerà; i la del 1998, dirigida per Ariel García Valdés, al TNC.
- Carbonell, J. (1981), vol. II, p. 1235-1264
- Gallén, E. (1985), p. 138-152
- Gallén, E. (1994), p. 31-47
- Gibert, M.M. (19982), p. 7-17
- Molas Batllori, J. (1975), p. 124-128.