KRTU

Segon llibre de proses poètiques de J.V. Foix, publicat el 1932.

Desenvolupament enciclopèdic

Manté i amplia la línia estètica encetada a Gertrudis (1927). Així, s’hi torna a trobar la idea obsessiva de la clausura i la claustrofòbia o de l’empetitiment davant d’un món hostil, que es tradueix en un retorn a la infantesa. Hi reapareixen elements eròtics reprimits que, de vegades, es combinen amb certes connotacions de violència, i també les escenes de transformisme i de mutacions, on les metamorfosis del protagonista —que va adquirint formes vegetals i animals o, encara, relatives al món inanimat, com objectes i figures— es converteixen en la imatge de la impossibilitat d’acció. L’argument del llibre, però, gira a l’entorn de la idea d’escissió de la realitat en dues meitats: la referent al món quotidià, tangible, i la sobrereal. L’art s’hi planteja com un dels camins possibles que donen accés a aquest darrer àmbit. El poeta intenta alliberar-se del món natural, només aprehensible pels sentits, per poder copsar el misteri de la realitat, al qual només pot accedir per mitjà del pensament i el somni. De retruc, Foix fa una crítica als escriptors que sucumbeixen a l’expressió del pur subjectivisme, a l’exhibició de les pròpies passions. El llibre s’encapçala amb un sonet, que és la versió del sonet XXVIII de Petrarca, i amb el pròleg teòric “Algunes reflexions sobre la pròpia literatura”, on l’autor palesa les dificultats de recepció de la seva obra. Tot seguit, emmarca la seva literatura en el concepte de dissolució de la pròpia identitat, que es manifesta en l’aniquilament i la multiplicitat del jo. El total de trenta proses del llibre es troben distribuïdes en set apartats: Ombres darrere els lilàs, Retorn a la natura, KRTU, Notes sobre el Port de la Selva, Presentacions—amb tres poemes sobre Salvador Dalí, Antoni Miró i Artur Carbonell, respectivament—, Pràctiques i Lletra a un amic i col·lega. El 1981, J.V. Foix destinà una part d’aquests textos al volum Diari 1918, un aspecte que ratifica la unitat essencial de la seva obra.

Bibliografia
  1. Bou, E. (19881), p. 111-116
  2. Gavagnin, G. (1995)
  3. Gimferrer, P. (1984), p. 25-37
  4. Guerrero, M. (1996), p. 225-229
  5. Malé i Pegueroles, J. (1994), p. 219-233.
Vegeu bibliografia