L’alta llibertat

Llibre de poemes de Clementina Arderiu publicat l’any 1920.

Desenvolupament enciclopèdic

L’obra presenta la relació de la poetessa amb diferents elements de la realitat des d’una perspectiva moral. En els trenta-cinc poemes (que inclouen també quatre versions de Rabindranath Tagore), l’autora va esbossant una imatge de la realitat no tant a partir dels elements en què centra la seva atenció com des del seu punt de vista valoratiu i l’actitud amb la qual hi entra en contacte. En el poemari, l’actitud que hi domina és la d’acceptar joiosament tot allò que conforma la vida, fins i tot les situacions que podrien comportar un cert patiment: davant la mort, el pas del temps, el tedi, la solitud, els imponderables o la gelosia. D’aquesta manera, la vida es planteja com un procés de creixement interior progressiu, motivat per l’esperança i les il·lusions, que a la fi dona indefectiblement els seus fruits. El vessant religiós del creixement vital hi és molt important, atès el repetidament confessat sentiment d’emparament en Déu i una puntualment invocada exemplaritat de santa Teresa de Jesús. I l’amor, associat amb la vida conjugal, representa l’experiència que es troba en l’eix del pla vital, com a via per a arribar a la joia i força per a superar les dificultats. Des d’una òptica tendent a la idealització i també a vegades palesament femenina, la veu poètica expressa amb contenció uns sentiments que hi són insinuats rere la serenitat. L’expressió continguda, el rigor formal i el treball racionalitzador vinculen l’obra encara amb la poètica noucentista. El Carner d’aquells anys és un dels models de l’autora, apreciable en l’expressió i la forma estròfica de la cançó, que és la que s’usa predominantment en el recull. Així i tot, les comparacions ausiasmarquianes i certa tendència al·legoritzant vinculen el llibre amb la nova proposta poètica en el context poètic coetani que foren les Estances de Carles Riba. I, d’altra banda, un estil volgudament senzill i comunicatiu, juntament amb l’intent d’objectivació de la percepció de la realitat de l’autora al marge d’obediències ideològiques apropen l’obra al postsimbolisme.

Bibliografia
  1. Carner, J. (1986), p. 154-155
  2. Folguera, J. (1976), p. 73-75
  3. Marçal, M.-M. (1985), p. 9-60
  4. Molas Batllori, J. (1969), p. 5-15
  5. Teixidor, J. (1973), p. 7-11.
Vegeu bibliografia