Abel Sánchez. Historia de una pasión

Pel·lícula del 1946; ficció de 77 min., dirigida per Carlos Serrano de Osma.

Fitxa tècnica

PRODUCCIÓ: Producciones Boga (Fernando Butragueño Benavente, Barcelona); ARGUMENT: Abel Sánchez (1917), de Miguel de Unamuno; GUIÓ: Pere Lazaga, C.Serrano de Osma; FOTOGRAFIA: Emilio Foriscot (blanc i negre, normal); AMBIENTACIÓ / DECORACIÓ: José González de Ubieta; MUNTATGE: Antonio Graciani (i trucs); MÚSICA: Jesús García Leoz; SO: Francisco Gómez Méndez; INTERPRETACIÓ: Manuel Luna (Joaquín Monegro), Roberto Rey (Abel Sánchez), Alicia Romay (Elena), Mercedes Mariño (Antonia), Rosita Valero (Joaquinita), Rafael de Penagos (Abelín), Fernando Sancho (Caín), Antoni Bofarull (Federico Cuadrado), Arturo Cámara (D. Vicente), Eugènia Roca (cupletista), Pere Portabella (D. León), C.Serrano de Osma (locutor / Lucifer); ESTRENA: Barcelona, 26.11.1946, Madrid, 10.03.1947; PREMIS: CEC (millor música).

Sinopsi

Abans de morir, el vell metge Joaquín Monegro intenta redimir-se demanant perdó a un nen. Mitjançant un flash-back s’explica la relació de Joaquín amb el pintor Abel Sánchez; el casament del fill d’Abel amb la filla de Joaquín; i l’existència del net, detonant de les disputes entre els dos avis.

Producció

El film fou el debut del director i de Producciones Boga, empresa creada pel mateix Serrano de Osma, juntament amb F.Butragueño, F.Gómez i J.A.Martínez de Arévalo, els quals volien donar-se a conèixer amb una comèdia lleugera. Serrano de Osma, però, apostà per un projecte de més volada intel·lectual, com és l’obra de referència d’Unamuno. L’adaptació, signada conjuntament amb Lazaga, és fidel a l’original. Amb un pressupost inferior a la mitjana de l’època, el rodatge tingué lloc als Estudios Diagonal de Barcelona. La cinta gaudí d’un gran èxit de crítica i públic a Barcelona, que contrastà amb l’escepticisme amb què el film fou rebut a la resta de l’Estat –a Madrid només estigué set dies en cartellera–. L’esperit experimentador del film desconcertà l’audiència i generà tensions en el si de la productora, que esclataren en el següent treball, Embrujo (1946), després del qual Serrano de Osma abandonà la firma.

Bibliografia

ARANZUBIA, A.: Abel Sánchez (Historia de una pasión): el mito de Caín y la saturación formal, "Cuadernos de la Academia", vol. 9, 2001, p. 257-275.