Acció Súper 8

Entitat creada a Barcelona el 1975 sota l’impuls d’Enrique López Manzano i que aplegà els afeccionats als formats de pas estret i de vídeo.

Fou el primer grup d’aquestes característiques de l’Estat espanyol, i sorgí en sintonia amb altres entitats semblants, com Action Super 8 & Video (París, 1973). Al voltant de López Manzano es reuniren cineastes com Vicent Gil, J.M.Martí Corbella, Josep Carbó, Ricard Aymamí, J.L.Córdoba del Águila, Joaquim Moliné o F.J.González González. El col·lectiu fou una continuació de la Barcelona Cine Coop. Distribución (1974), que inicià la seva tasca de difusió el 1975 amb el nom de CineAcción Coop. Distribución. El mateix any de la seva fundació, Acció Súper 8 convocà la I Setmana Nacional del Film Súper 8 i publicà el primer catàleg de cintes. També edità "Mini-Paso Estrecho. Mensual del cine independiente" (1977), després "Paso Estrecho" (fins el 1983). A partir del 1976, Acció Súper 8 fou la representant a Espanya de la Federació Internacional de Cinema en Súper 8 – Vídeo. El col·lectiu estengué la seva tasca arreu de l’Estat espanyol a través del Centre de Serveis (1979), amb reunions de delegats, debats i congressos. Entre les seves activitats sobresurt la convocatòria d’un festival internacional des del 1977; també llançà les crides "Hacia una distribución efectiva a escala nacional del cine independiente" (1981) i "Hacia la Federación Española de Realizadores Cinematográficos de Paso Estrecho" (1981). L’entitat mare, que sorgí com un moviment heterogeni vinculat al cinema independent, alternatiu o marginal, anà evolucionant i s’orientà cap a les agrupacions d’amateurs que els permetien donar a conèixer les seves pràctiques videogràfiques (les fílmiques ja havien desaparegut gairebé del tot). El 1982, preveient la seva dissolució per manca de suport institucional i de col·laboració efectiva dels seus membres, s’uní a la Federació Espanyola de Cineclubs i a la seva revista, "Cine Nuevo", però aquesta associació només durà un any. Una vegada dissolta l’entitat, el Cineclub Acció Súper 8 - Vídeo i el Cineclub Enginyers continuaren organitzant festivals i certàmens cinematogràfics, i el 1986 se celebrà el X Festival Internacional de Barcelona de Cinema i Vídeo no Professional, així com les II Jornades Iberoamericanes de Cinema no Professional i la I Trobada Jove de Cinema i Vídeo Contemporanis.

Bibliografia

"Acció Súper 8" i "Barcelona Cine Coop.", Jornades de Cinema Català, Setmana Internacional de Cinema de Barcelona 1978.

ANTOLÍN, M.: Crónica de siete días, "Cinema 2002", núm. 10, 1975, p. 63-64; Spanish Underground, "Cinema 2002", núm. 23, 1977, p. 67-72 (amb J.M.Martí i Rom); Los superochistas en acción, "Cinema 2002", núm. 36, 1978, p. 52-56.

GIL, V.: Cooperativa de Cine Independiente, "Paso estrecho", núm. 7, 1978, p. 22-23.

LÓPEZ MANZANO, E.: II Encuentro Internacional Abierto de Vídeo: vídeo, arte vídeo, imágenes sintéticas y cablevisión, "Imagen y Sonido", núm. 142, 1975, p. 47-48; Futuro del Súper 8 en Catalunya. Entrevista con Miquel Porter i Moix, "Paso estrecho", núm. 8, 1979, p. 9-12.