Cursà estudis a l’Escola Municipal de Belles Arts de Girona i el 1927 es traslladà a París per perfeccionar-se en arts gràfiques. A principi de la dècada del 1930 s’inicià en el cinema (El rapte de Maria Rosa, 1930-31, curtmetratge argumental), i intervingué d’extra en films de René Clair; també debutà en el teatre. Com a publicista realitzà cartells i retrats d’artistes per a l’Òpera Còmica, el Moulin Rouge i el Théâtre de la Gaîté a Montparnasse. Mort el seu pare, tornà a Girona, treballà de publicista, dissenyador gràfic, pintor i també en el món del cartellisme cinematogràfic. A partir del 1935 rodà més de trenta curts amateurs en 9,5 mm i una vintena en 16 mm, reportatges, documentals, experimentals i alguns films d’argument, llegat fílmic que és dipositat al CRDI. De la seva abundant obra excel·leixen els curts Contrallums I (1936) i Contrallums II (1940), de tall experimental, i les ficcions Vuelta al ayer (1948, MM), Niños (1951-53); Roc (1958), i L’home del sac (1960). Quan morí estava preparant el seu film més ambiciós, una adaptació de la novel·la naturalista Josafat (1906) de Prudenci Bertrana. Considerat el pioner del cinema amateur gironí, l’Ajuntament de Girona organitza des del 1990 les Jornades Antoni Varés. Imatge i Recerca. També porta el seu nom un Concurs de Cinema Amateur que el 1961 posà en marxa l’Agrupació Fotogràfica i Cinematogràfica de Girona (AFICG).
1935 Noticiario GEiEG núm. 1 (curtmetratge documental).
1936 Selección del Noticiario del GEiEG núm. 2 (curtmetratge documental).
1936-37 Documental sobre la Guerra Civil (curtmetratge documental).
1937 Salakophades (CM); Fent "l’hindiu" (CM).
1949-50 El castillo maldito (curtmetratge i. r. + anim.).
1950 Mario Cabré (Pandora) (curtmetratge documental).
1951 La muerte del día (curtmetratge experimental).
1961 Escultures Francesc Torres Monsó (curtmetratge documental).
1963 El despertador (CM).
1965 La bombilla (CM).
AGRUPACIÓ FOTOGRÀFICA I CINEMATOGRÀFICA DE GIRONA I PROVÍNCIA: Boletín especial, núm. 112, 1966, 16 p. [Monogràfic amb motiu del seu traspàs.]
ARAGÓ, N.-J.: L’eternel retour d’Antoni Varés, "Revista de Girona", núm. 155, 1992.
BONAVIA, L.: Antoni Varés Martinell. Primeras notas para el estudio y análisis de una filmografía, "Butlletí de l’AFIC", Girona, final del 1968; Antoni Varés, cartellista: els anys de París, "Revista de Girona", núm. 167, 1994.
d. a.: Antoni Varés, del cartell al cinema 1928-1966. Ajuntament de Girona 1994 [Catàleg d’exposició].
PLANAS, J.M.: El cinema a Girona: Antoni Varés, el pioner; Grup de Girona i Kinema Grup, "Cinematògraf", vol. 2, 1985, p. 233-258.
VARÉS, ALBINA: Antoni Varés i el GEiEG, "Butlletí del GEiEG", núm. 454, 1994; Antoni Varés, un home i el seu temps, "Crònica", núm. 13, 1995; Antoni Varés. La publicitat a Girona dels anys quaranta-seixanta, "Parlem de Sarrià", gener-febrer del 1995, p. 21-22.
VARÉS, A. i BOADAS, J.: "Antoni Varés: materials per a una biografia" i "Catàleg de l’obra fílmica d’Antoni Varés", La imatge i la recerca històrica. Ponències i comunicacions. Ajuntament de Girona 1992, p. 7-64.
VARÉS, A. i HEREU, A.: "La foto-fixa en dos films d’Antoni Varés: El castillo maldito i L’home del sac", La imatge i la recerca històrica. Ponències i comunicacions. Ajuntament de Girona 1996, p. 7-42.
VARÉS, A., RODRÍGUEZ, J. i AUGUET, E.: "Els projectes cinematogràfics no realitzats d’Antoni Varés", Imatge i recerca. Ponències i comunicacions. Ajuntament de Girona 1998, p. 333-366.