PRODUCCIÓ: Nacional Films Española. Producciones Mezquíriz (Miguel Mezquíriz Eraso); ARGUMENT: Basat en els relats radiofònics de Luis G. de Blain; GUIÓ: L.G. de Blain i J. Fortuny; FOTOGRAFIA: Joan Fortuny (blanc i negre, normal); AMBIENTACIÓ / DECORACIÓ: Ramon Matheu; MUNTATGE: A. Gasset; MÚSICA: Frederic Martínez i Tudó; INTERPRETACIÓ: Ricard Palmerola (Taxi Key), Inés Alma (Nora); "La mano cortada": M.A. Palmer (Adelina Fonseca), José Torres (Basilio), Jorge G. Díaz (Federico), Marta Fàbregas (Micaela); "Sombras de un sueño": Marta Flores (Sra. Everard), Joan Velilla (Federico Everard), Lluís Padrós (dr. Marshal); "La casa del Lago": Mario de Bustos (Visconti), Maria Matilde Almendros (Elena), Carlos Ronda (Roberto), Mario Beüt (el comissari), Joan Monfort (Bogart); ESTRENA: Barcelona, 14.09.1959.
"La mano cortada": Adelina demana a l’advocat detectiu Taxi Key que intercedeixi en el cas d’una finca que li ha estat lliurada en herència. En el decurs de la lectura del testament, la mà del difunt sembla que sigui l’autora de diversos atacs. Taxi Key ha de descobrir què passa. "Sombras de un sueño": Federico és un pacient del psiquatre Dr. Marshal, que somia una sèrie de crims que poc després acaben cometent-se. Aquest avisa Taxi Key perquè, segons els designis de l’últim somni de Federico, ell serà el pròxim a morir. L’advocat detectiu n’haurà de treure l’entrellat. "La casa del Lago": Elena es posa en contacte amb Taxi Key perquè el seu promès, Alberto, acaba de morir penjat i tem per la seva vida, perquè se sent assetjada pel seu oncle Visconti. El detectiu visita la casa d’Elena i hi descobreix un ganxo que hauria pogut servir per a cometre el crim d’Alberto. Visconti i el doctor de la família l’informen que Elena pateix un desequilibri mental. Taxi Key ha de resoldre el cas.
Adaptació a la pantalla del personatge radiofònic creat pel periodista i guionista Luis G. de Blain. Taxi Key aparegué per primer cop el 2 d’octubre de 1948 a Ràdio Barcelona en el serial ¿Es usted buen detective?, en què Palmerola encarnà el paper de l’advocat taxista detectiu i Amèlia Nougués la seva companya Geraldine. Prop del desenllaç, públic i oients eren convidats a resoldre l’enigma, abans que Taxi Key revelés la identitat de l’assassí. La sèrie esdevingué un gran èxit i romangué en antena fins el 1969. Amb la marxa de Palmerola a Cuba, el protagonista fou Isidre Sola, acompanyat per Encarna Sánchez en el paper de Nora i Maribel Casals, que havia ocupat la vacant de Nougués, i el programa canvià el títol pel de Taxi Key. El ressò popular de la sèrie afavorí l’estrena, el 1950 al teatre Romea, d’una adaptació musical, signada pel mateix De Blain i Armand Matías i Guiu; a més, se’n feren versions en còmic en "El nuevo Coyote" (núm. 42-44, 1949, per Vicente Roso), una novel·la, La muerte acecha en la noche (1949, per F. Goñi); les fotonovel·les aparegudes en la publicació "Ondas" (1953-54), o la represa del personatge en la revista "Gimlet" (dècada del 1980). Pel que fa al cinema, Joan Xiol pretengué infructuosament dur Taxi Key a les pantalles, però no fou fins el 1959 que s’estrenà aquest film integrat per tres migmetratges, escrits pel seu mateix creador, en el qual Palmerola recuperà el personatge que havia popularitzat en el serial radiofònic. Fou rodat als estudis IFISA amb un pressupost força reduït, amb finalitats aparentment televisives, i constituí un dels exponents més clars del cinema policíac realitzat a Barcelona durant la dècada del 1950. Dos anys després, Fortuny, Blain, Palmerola, Alma i Gasset es retrobaren per a rodar Palmer ha muerto.
BALSEBRE, A.: Historia de la radio en España. Volumen II (1939-1985). Ediciones Cátedra, Madrid 2002.