PRODUCCIÓ: Laya Films (Barcelona); FOTOGRAFIA: Ramon Biadiu, Jaume Agulló, Sebastià Perera, Josep Maria Maristany, Manuel Berenguer, Joan Castanyer (blanc i negre, normal); MUNTATGE: Antoni Graciani;SO: René Renault; ESTRENA: París, 29.07.1938.
Catalunya és bombardejada per caces alemanys i italians que intenten destruir els resultats de la provada laboriositat, el sentit de la convivència i el progrés dels catalans. Els bombardeigs incendien edificis i colguen sota les runes molts ciutadans. Davant d’aquesta agressió s’aixeca la Catalunya màrtir i solidària.
Aquest gairebé migmetratge fou concebut per Laya Films amb un clar objectiu propagandístic. La participació de l’aviació nazi manifestava la intervenció d’alemanys i italians en el conflicte espanyol. Per aquesta raó fou una de les proves aportades en la Conferència Internacional celebrada a París el 28 de juliol de 1938. Figures polítiques i destacats personatges del món cultural assistiren a una projecció en un cine dels Camps Elisis. Com a document de compilació clàssica, la seva estructura es basa en un muntatge en què el flux de proves demostra la realitat de la intervenció exterior. L’heterogeneïtat dels materials (imatges de diferents moments de la guerra i de distints reporters i documentalistes, particularment dels qui treballaven de forma regular per a Laya, però també amb la inclusió d’algun fragment de procedència forània) refermà l’argument. El film és un documental expositiu, i la denúncia dels fets funciona per reiteració i acumulació.
ÁLVAREZ, R. i SALA, R.: El cinema a Catalunya durant els anys de la Guerra Civil, "L’Avenç", núm. 11, 1978, p. 32-38.