Domènec Giménez i Botey

(Barcelona , 1907 — Barcelona , 1976)

Cineasta amateur, productor i inventor.

Vida

El 1932 entrà en el món del cinema com a soci de la Secció de Cinema Amateur del CEC. Per a aquesta entitat realitzà el seu primer curt, Fums de glòria, amb el qual participà al I Concurs de Cinema Amateur del CEC. Amb Josep Maria Galceran i Delmir de Caralt foren coneguts com "El Trio dels Bolos" i coordinaren la revista "Cinema Amateur" que editava la Secció. Com a cineasta amateur, rodà el gros de la seva filmografia a partir del 1933 amb obres com El hombre importante. Prejuicios (1935), primer premi en arguments al IV Concurs de la UNICA celebrat a Sitges. D’altra banda, també col·laborà amb diverses empreses com Cinematografia Amateur de J. M. Galceran, i Publiciter Films (1932-34), per a la qual elaborà els films Cómo se hace el chocolate i La fabricación del papel de fumar Smoking (1933). Com a productor amb el seu germà Josep Maria (1911 - 1974) fundà l’empresa Industrial Cinematogràfica Comercial i Artística (ICCA) (1934-36) per a la realització de cintes industrials i publicitàries. El 1936 es convertí en soci de J. M. Galceran a la Cinematografia Amateur (laboratori i taller), fins que l’adquirí el 1954. Amb aquesta empresa dugué a terme un seguit d’innovacions en els laboratoris, i també patents d’invenció: Un sistema de proyección cinematográfica con movimiento continuo y uniforme de la película y sin obturación de la luz (1941-42), Un aparato proyector cinematográfico con deslizamiento continuo y uniforme de la película y sin obturación de la luz (1945), i un Taller mecánico y de montaje para la fabricación de las cámaras fotográficas Kolora (1957), de la qual feu tres models. El 1955 l’empresa distribuïa en exclusiva el projector de joguina de 9,5 mm Vedette. També creà els Laboratorios Cinama d’Agfacolor (1957-65) i el 1958 posà en marxa Cinama Industrial gràcies a l’invent de la Kolora, que es perllongà fins el 1968. En el camp de la divulgació donà dues conferències magistrals, El cinema y les belles arts i Excursionisme y cinema; redactà per a la Generalitat (1933) la memòria Quina hauria d’ésser la funció dels organismes oficials per utilitzar l’acció del cinema com a instrument de cultura; el 1936 també redactà l’informe Resumen del movimiento cinematográfico amateur en España ("Arte y Cinematografía", núm. 400) i el 1951 traduí i anotà el manual clàssic de l’amateurisme, Arte y técnica del cine amateur, de Pierre Boyer i Pierre Faveau (1952). També codirigí (1952-59) amb Josep Torrella la nova revista del CEC, ara en castellà i batejada "Otro Cine". És el pare del creador gràfic, fotògraf, cineasta amateur i conservador de la Filmoteca de la Generalitat, Anton Giménez i Riba (1940).

Altres films

1933 Vacances. Síntesi (CM); Ritmes d’un dia. Simfonia d’imatges (curtmetratge experimental); Operación cesárea, amb el Dr. F.Carreras (curtmetratge documental); El secreto (curtmetratge documental); El ejemplo (curtmetratge documental).

1934 Reflexes (curtmetratge experimental).

1935 Ombres (curtmetratge experimental).

1943 La idea salvadora de la madre de las tres esposas aborrecidas por sus maridos (CM).

1944 Rams 1944 (Film familiar) (curtmetratge documental).

1945 Folklore tarraconense (Notes per un film amateur) (curtmetratge documental).

1946 Estiu 1946 (Ripoll, Montmeló i Parets) (curtmetratge documental).

Bibliografia

GASCH, S.: Domènec Giménez, "L’Opinió", 14.09.1933.