PRODUCCIÓ: Joan Ginard (Barcelona), Sogedasa (Julio Fernández, Barcelona); ARGUMENT: The Nameless (1965) de Ramsey Campbell; GUIÓ: J.Balagueró; FOTOGRAFIA: Xavi Giménez (color, panoràmica); AMBIENTACIÓ / DECORACIÓ: Matías Tikas; MUNTATGE: Luis de la Madrid; MÚSICA: Carles Casas;SO: Salva Mayolas; INTERPRETACIÓ: Emma Vilasarau (Clàudia), Karra Elejalde (Massera), Tristán Ulloa (Quiroga), Pep Tosar (Toni), Jordi Dauder (el forense), Toni Sevilla (Franco), Josep Maria Domènech (Romero); ESTRENA: Madrid, 12.11.1999, Barcelona, 19.11.1999; PREMIS: Sitges 1999 (millor interpretació femenina, E.Vilasarau, millor fotografia i millor film), Méliès d’Or 1999 (millor film fantàstic europeu), Fantasporto (Porto) 2000 (de la crítica internacional i millor director), Gerardmer (França) 2000 (especial del jurat, de la crítica internacional i del públic).
Cinc anys després de l’assassinat d’una nena, la seva mare Clàudia rep una trucada que la commociona: és la veu de la seva filla que li demana que la vagi a buscar. Ajudada per l’expolicia Massera i l’expert en ocultisme Quiroga, la mare comença una recerca desesperada de la filla que la porta a descobrir un grup de gent terrible, que sembla perpetuar-se en el temps.
Primer llarg del director després dels curts Alicia (1994) i Días sin luz (1995), i una certa experiència en ficció televisiva. L’adaptació que feu de la novel·la de Campbell, contrapartida britànica d’Stephen King, busca la creació d’una atmosfera angoixant partint de fets aparentment fantàstics. Utilitzant la fotografia, efectes digitals i escenaris quasi fantasmals, potencia de forma gairebé física la materialització del Mal, i situa al centre el personatge angoixat de la mare que viu entre el terror i l’esperança.
BALAGUERÓ, J.: Razones emocionales, "Academia", núm. 28, 2000, p. 89-91.