Eugeni Bonet i Albero

(Barcelona , 1954)

Expert en cinema experimental i curador.

Vida

Autodidacte, estudià disseny gràfic i llenguatge audiovisual. A partir del 1973 intervingué com a autor i col·laborador en la realització de films en formats subestàndard i vídeos experimentals. Impulsà i coordinà el llarg col·lectiu En la ciudad. . . (1975-76; restauració i reedició en vídeo, 1997). Juntament amb Eugènia Balcells, Manuel Huerga o Juan Bufill constituí el grup Film Vídeo Informació, que edità la revista "Visual" (1997-78, dos núm.). Per a la televisió realitzà l’assaig Marcel Duchamp entre nosaltres (retard en vídeo) (1986-87, llargmetratge experimental) i el fresc Lecturas de Cirlot (1997-98, cinc ep.), rodats en vídeo i que foren guardonats en força certàmens de film videoart. Creà el llarg experimental Tira tu teloj al agua (Variaciones sobre una cinegrafía inducida de José Val del Omar) Val del Omar Audiovisionario (2002-03), en què es plasmen les seves recerques en imatge i so, i les seves innovacions tecnològiques pioneres. Participà com a guionista i assessor de la sèrie televisiva El arte del vídeo (1988-89, tretze ep.). Fou curador d’exposicions i programacions del camp de les arts multimediàtiques com: Desmontaje / Desmontage (1993) i del seu catàleg Desmontaje: film, vídeo. Apropiación, reciclaje (1993); Múltiplas Dimensoes (1994); Señales de vídeo (1995-97) i del seu catàleg Señales de vídeo: aspectos de la videocreación española de los últimos años (1995); Cercles de confusió: el cinema dels artistes visuals (1997); Ciència-Fricció: Tecnofaules del crepuscle del mil·lenni (1997); El cinema calculat (1999 i 2001); Moviment aparent (2000), i Comer o no comer (2002). Com a escriptor és autor dels volums En torno al vídeo (1980), amb Antoni Mercader, Joaquim Dols i Antoni Muntadas; i Práctica fílmica y vanguardia artística en España 1925-1981 (1983), amb Manuel Palacio. Col·laborà en publicacions com ara "Millenium Film Journal", "Zehar", "Zoom", "Lápiz", "Telos", "Transversal"i "Archivos de la Filmoteca". Ha impartit classes al Departament de Disseny i Imatge de la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona sobre història i teoria del cinema experimental.

Altres films

1974 Ready Made (111 m) (CM); V-2 (CM).

1975 Texto 1 (CM).

1976 Photomatons (CM).

1977 Gay NYC (CM).

1978 Toma-vistas (2 CM).

1978-79 133, amb E.Balcells (MM).

1983 Sinopsi d’art contemporani I i II (2 curtmetratge vídeo).

1985 Gràcia, apunts d’un vídeo-mapa (curtmetratge documental); La Campana de Gràcia (curtmetratge documental vídeo).

1992 Muntadas: experiències subsensorials 1971-1973 (curtmetratge documental; diaporama).

2000 Hora dada, amb M.Ninou (curtmetratge vídeo).

2001 Mecànica (curtmetratge vídeo).

2002 Música a màquina (3 curtmetratge vídeo).