Francesc Pérez-Dolz i Riba

(Madrid , 1922)

Director i ajudant de direcció.

Vida

S’instal·là a Barcelona de ben petit i el 1940 estudià fotografia. L’any següent s’introduí en el cinema com a meritori de càmera i ajudant d’operador. També feu de secretari de direcció en produccions com ara Adversidad (1944, Miquel Iglesias); i Cuando los ángeles duermen (1947) i "Don Joan de Serrallonga" (Don Juan de Serrallonga, 1948), tots dos de Ricard Gascon. El 1948 fou contractat per Emisora Films, on intervingué a En un rincón de España (Jerónimo Mihura), primer film rodat amb Cinefotocolor, i Pacto de silencio (1949, Antonio Román). Després feu de primer ajudant de direcció a Apartado de Correos 1001 (1950) i Sin la sonrisa de Dios (1955), tots dos de Juli Salvador; Hay un camino a la derecha (1953) i Los atracadores (1961), tots dos de Francesc Rovira i Beleta; El fugitivo de Amberes (1954), El cerco (1955) i No estamos solos (1956) —primer film rodat amb panoràmic pel sistema HispanoScope—, tots tres de M. Iglesias. El 1956 escriví el guió literari i tècnic de Manos sucias (José Antonio de la Loma) i l’any següent fou contractat per la productora Balcázar, i feu d’ajudant de direcció de La muralla (1958, Lluís Lucia) i col·laborà en la realització d’Un mundo para mí (1959, J. A. de la Loma). A continuació passà a dirigir la 2a unitat de Los corsarios del Caribe (1960, Eugenio Martín); Saúl y David / Saul e David (1964, Marcello Baldi) i El salvaje Kurdistán / Im Reiche des Silbernen Löwen (1965, F. J. Gottlieb). Feu també de coguionista d’En Baldiri de la costa (1968, Josep Maria Font Espina). Com a director debutà el 1963 amb A tiro limpio i després amb El mujeriego, una comèdia interpretada per Cassen. També col·laborà en diverses publicacions ("Documentos Cinematográficos", "Film Ideal", "Otro Cine") i des del 1965 es dedicà quasi exclusivament al cinema publicitari i industrial, en firmes com ara Telecine, Movirama, Audiovisión, Movistudio, Cine d’Or i Producciones World Wide (1965-74). Creà les productores Teype (1974-78) i Krácma (1985-88), aquesta darrera per a produir sèries televisives. A partir del 1954 impartí xerrades i cursos en diversos centres i cineclubs, i feu classes de direcció cinematogràfica a l’ESCAC (1988-96).

Altres films

1954 España sobre ruedas, amb A.Isasi-Isasmendi (curtmetratge publ.).

1956 Lecciones de cinematografía. 1.ª lección: Introducción a la técnica (migmetratge documental).

1966 El gas nunca se acaba, amb L.J.Comeron (curtmetratge ind.).

1977 Trobada de corals infantils (curtmetratge documental).

1978 Guarderies infantils (curtmetratge documental).