Giovanni Doria

(Giovanni o Juan Doria)Roma , 1879 — Madrid , 1948)

Director, fotògraf i muntador.

Vida

El 1913 arribà a Barcelona enviat per la productora romana Cines que volia rodar-hi una sèrie de films, i fundà una filial, la Film de Arte Español, amb Bernardo Munzi i Godofredo Mateldi. El mateix any dirigí, entre d’altres, Carmen, amb Alberto Turchi. Al final del 1913 la casa tancà per problemes interns. Llavors Doria i Mateldi foren contractats per la Segre Films, on destacà com a fotògraf; el 1914 formà un sòlid tàndem amb Josep de Togores, amb qui compartí tasques de rodatge en gairebé tots els films que feu per a diferents productores, com Un solo corazón (1914), El pollo Tejada (1915); Flor de arroyo (1916) i El golfo (1917-18). També treballà durant la segona etapa de la Barcinógrafo sota la direcció de Magí Murià a Botarate o la andaluza (1916, amb Josep Santpere) i al serial Vindicator (1918). Per a la Patria Films de Madrid il·luminà força films de Julio Roesset, com Muñecos (1916) i El taslismán (1917). S’acabà instal·lant a Madrid per treballar com a muntador durant les dècades del 1930 i el 1940 en títols com Don Floripondio (1936-39, Eusebio Fernández Ardavín); El milagro del Cristo de la Vega (1940, Adolfo Aznar); Primer amor (1941, Claudio de la Torre); El frente de los suspiros (1942, Juan de Orduña); La casa de la lluvia (1943, Antonio Román); Inés de Castro (1944, Leitao de Barros); Cinco lobitos / O Diabo São Elas. . . (1945, Ladislao Vajda); La mentira de la gloria (1946, Julio Flechner) i Héroes del 95 (1947, Raúl Alonso). El mateix any de la seva mort encara realitzà tres muntatges més.

Altres films

1913 Sangre gitana, La luz que vuelve, El crimen del otro, El collar de diamantes, Los dos buzos, El hijo del mar, El revólver de Kri-Kri. El secreto del anillo, Los solitarios del bosque.