Hispano Foxfilm

Distribuïdora nord-americana establerta a Barcelona el 1924 amb Joseph P.

Ryan com a primer director gerent de la Fox a l’Estat espanyol. Alfons Carrera en fou el sotsdirector i entre els empleats destacà un jove Enric Aguilar i Campderrós. Abans que la filial americana de la Fox s’instal·lés a l’Estat espanyol, l’empresari Julián de Ajuria Cortázar tingué, a partir del 1917, l’exclusiva de les seves produccions , i des del 1919 també Joan Verdaguer. El 1928 el nou gerent Sidney S. Horen donà a conèixer la versió espanyola del noticiari Fox-Movietone, d’una gran acceptació, amb qui s’inicià pràcticament l’etapa del cinema sonor. S. Horen fou substituït per Pere Bistagne i Maestre el 1934. L’any següent es materialitzà la constitució de la 20th Century-Fox, fruit de la compra de la Fox per part de Darry F. Zanuck, president de la companyia que amb el nom de 20th Century havia fundat el 1933 amb Joseph Schenck. Després de la guerra civil, la distribuïdora inicià una llarga col·laboració amb Emisora Films que consistia en el fet que tots els permisos d’importació obtinguts per aquesta productora, un per a cada títol editat segons les lleis cinematogràfiques de l’època, eren venuts a la Hispano, companyia que al seu torn s’encarregava de distribuir-li la totalitat de les cintes. La importància de la Hispano es plasmà al maig del 1953, quan P. Bistagne inaugurà l’esplèndid edifici de sis plantes que la companyia aixecà al carrer de Balmes amb l’assistència de Murray Silverstone, president de la 20th Century-Fox International, i Albert Cornfield, director general per a Europa. L’esdeveniment també s’aprofità per organitzar una convenció que girà a l’entorn de la gran novetat del moment: el Cinemascope, exclusiva de la casa. Després de gairebé trenta anys al capdavant de la firma, P. Bistagne deixà el càrrec i fou reemplaçat per Ralph Alexander, fins aleshores director de la Rank Organization a Espanya. El 1965, la Hispano compartia les oficines centrals amb Radio Films i el seu director gerent René Beja Durin passà a ser-ho també de la distribuïdora. Aquesta situació durà fins el 1970, any en què la Radio desaparegué i uns quants mesos després també ho feu la Hispano. Amb el desmantellament de les instal·lacions del carrer de Balmes, el material de la Fox el distribuí Regio Films – Arturo González; In-Cine (1976-87); i Manuel Salvador (1988-97). Traslladada la central a Madrid, la casa tingué a partir del 1996 una representació a Barcelona integrada per un sol empleat: Rafel de Cozar Gasulla.