Jaume Balagueró i Bernat

(Lleida, Segrià, 1968)

Director.

Vida

El 1991 es llicencià en ciències de la informació i estudià fotografia i realització al CECC. Des del 1992 conduí un polèmic programa a Ràdio L’Hospitalet intitulat "La espuma de los días", mitjà en què també exercí de crític cinematogràfic. També col·laborà en revistes d’informació de cinema i coedità i codirigí "ZineShock. Revista de cine oscuro y brutal" (1992, sis núm.). Després d’alguns treballs en vídeo (1991-93), el 1994 realitzà el curt Alicia, com a guionista, director i muntador, que fou seleccionat en diversos festivals internacionals i guardonat amb el premi al millor curt al Festival de Cinema Fantàstic de Sitges. El 1995 dirigí Días sin luz, treball que ha rebut molts premis i que insisteix, com l’anterior, en una marcada estètica morbosa i inquietant. Joan Guinard, que li produí els dos títols anteriors, juntament amb Julio Fernández, foren els productors del seu primer llarg, Els sense nom (1999). El mateix any la revista "Variety" el nomenà un dels deu directors amb més talent d’Europa. Escriví el seu segon llarg, Darkness (2001-02), en dos mesos, amb l’ajut de Fernando de Felipe, guionista de còmics i professor de cinema. Fou la quarta producció de la Fantastic Factory de Filmax i la primera dirigida per un espanyol, amb un pressupost deu vegades superior al seu primer treball. Tingué un repartiment internacional i fou rodada íntegrament en anglès, però no convencé tan rotundament com el seu debut. El mateix 2002, també per a Filmax i amb el valencià Paco Plaza (1973) –autor d’El segon nom (Second Name, 2001-02)–, realitzà OT. La película, un documental oportunista de llarga durada; i el 2004 Fràgil (Fragile), a més d’escriure La monja, debut del muntador Luis de la Madrid.