Joan Andreu i Moragas

(Barcelona, 1900 — València, 1965)

Director i operador.

Vida

A dotze anys ingressà com a aprenent en una sucursal de la Pathé Frères a Barcelona i a quinze rodà alguns reportatges i documentals. Hi ocupà diversos càrrecs: fou oficial d’operador (1916) i realitzà una cinta sobre uns greus esdeveniments que succeïren a Sabadell; fou programista (1921), i anà a Palma com a programador en cap (1922). Continuà rodant reportatges d’actualitat, com ara Homenaje a Blasco Ibáñez (1922), per a la Gaumont. Fou nomenat cap de la sucursal de la distribuïdora Julio César a València (1923), ciutat on filmà documentals, feu de director de fotografia (Valencia, protectora de la infancia, 1928, Maximilià Thous), de director artístic de la distribuïdora i de corresponsal del No-Do fins el 1965. Creà un petit laboratori, el Film Artística Nacional, que esdevingué imprescindible fins a l’arribada del sonor i que dinamitzà la producció valenciana; creà la seva marca productora i distribuïdora, Ediciones Andreu Films, i la Film Artística Valenciana (1925), amb l’actor i director valencià José Pepín Fernández Bayot, que realitzà cintes còmiques, drames i serials poc reeixits artísticament però força populars. El 1926 fundà, amb l’operador català Josep Maria Maristany, Llama Films, amb la qual rodaren a Catalunya El místic (1926, set parts). Realitzà una paròdia del Don Juan Tenorio de Zorrilla (1927), el curt Corrida de toros en Valencia (1929, JAM Films), i el primer llarg comercial de la cinematografia valenciana, parlat i en una bona part cantat en valencià, El fava de Ramonet (1933), segons un llibret de Lluís Martí i Ismael Serneguet. Abandonà la professió sense haver aconseguit un segell de qualitat artística, malgrat haver portat a terme una intensa i variada activitat.

Altres films

1923 Coronación de la Virgen de los Desamparados y llegada de SS.MM. a Valencia (curtmetratge documental); El entierro del pintor Joaquín Sorolla (curtmetratge documental).

1924 La barraqueta del Nano (MM; dues parts; rètols en valencià); Cipriano Comendador (CM).

1925 La trapera, amb J.Fernández i E.Guerrero.

1926 La mà del mico o La garra del mico (MM); El idiota (MM); Gratitud (dues parts).

1927 Los amores de un torero o Bombones y Caireles (cinc parts); El rey de copas (dos curtmetratge còmics); El señor Don Juan Tenorio.

1931 Todo por una mujer.

Bibliografia

ROMAGUERA, J.: "El fava de Ramonet". Quan el cinema començà a parlar en català (1927-1934). Fundació Institut del Cinema Català, Barcelona 1992, p. 147-167.