Josefina Tàpias

(Barcelona , 1895 — Barcelona , 1981)

Actriu.

Vida

Formada a l’Escola Catalana d’Art Dramàtic Adrià Gual i amb Pompeu Fabra, actuà per primera vegada a deu anys com a afeccionada en El ferrer de tall, de Frederic Soler Pitarra. Debutà professionalment amb Don Juan, en el paper de Doña Inés. El 1922 marxà a Madrid com a primera actriu de la companyia de María Guerrero amb El estigma. Després d’una gira per Europa i Amèrica i d’haver estat la primera actriu del Teatre Fontalba de Madrid, tornà a Barcelona (1926) per crear la seva pròpia companyia. Protagonitzà films muts com La Revoltosa (1924, Florián Rey); Pepita Jiménez (1925, Agustín García Carrasco); Por un milagro de amor (Golondrinas y gaviotas) (1926, Luis R. Alonso), i el sonor L’auca del senyor Esteve (1928, Lucas Argilés). Fou la primera actriu del Novetats de Barcelona, sota la direcció de Joaquim Montero, sala on estrenà amb gran èxit La dama alegre, de Joan Puig i Ferreter, que el 1923 representà a París. També es dedicà a l’ensenyament del teatre i reaparegué al cinema en papers de repartiment en cintes com El misterioso viajero del Clipper (1945, Gonçal Delgràs); El correo del rey (1950, Ricard Gascón); Camino cortado (1955, Ignasi F. Iquino); Un viaje de novios (1956, León Klimovsky); La cárcel de cristal (1956, Juli Coll); Miss Cuplé (1959, Pere Lazaga); Los Tarantos (1962, Francesc Rovira i Beleta), i Furia española (1975, Francesc Betriu). Jubilada al final dels anys seixanta, encara aparegué en algun treball cinematogràfic, publicitari, teatral o televisiu, mitjà en què es feu popular a través del programa "Tres i l’astròleg", en el qual treballà fins poc abans de la seva mort. El 1977 rebé la medalla del mèrit al treball de la Diputació de Barcelona. Es casà amb el comediògraf valencià Felip Melià i Bernabeu.

Altres films

1962 Las hijas del Cid, M.Iglesias.

1965 Los pianos mecánicos, J.A.Bardem.

1968 El rublo de las dos caras (Le Rouble à deux faces), É.Perier.

Bibliografia

BARBEITO HERRERA, M.: El caso de Josefina Tapias, "Pantallas y Escenarios", núm. 9, 1927.