Josep Maria Maristany

(Barcelona ? , ? — ?, ?)

Director de fotografia.

Vida

S’inicià en el món del cinema il·luminant Carmen (1913, Augusto Turchi) i Diego Corrientes (1914, Albert Marro), en col·laboració. Treballà com a operador de diversos encàrrecs que li permeteren donar la volta al món tres vegades: rodà documentals alpins a Suïssa, fou corresponsal del noticiari "Luce" italià, i rebé encàrrecs per a rodar reportatges i notícies d’actualitat per a la Vitagraph i la Gaumont. Amb la seva càmera Argos portàtil captà imatges en països exòtics, com, per exemple, a les Filipines, on naufragà mentre rodava un reportatge sobre el descobriment de mines d’or. A Buenos Aires el contractaren per finalitzar Tierra argentina amb Lola Membrives. De retorn a l’Estat espanyol, fotografià Sangre y arena (1916, Vicent Blasco Ibáñez i Max André). A Carmona rodà el film angloespanyol Los amores del desierto, en què emprà per primer cop quatre càmeres. Uns quants anys després anà a Anglaterra, on assumí la fotografia del film de dibuixos animats Els diamants de lady Pickton, que fou adquirit per la United Artists. El 1922 s’incorporà a la madrilenya Atlántida i un any més tard entrà a la Film Española, amb el realitzador José Buchs, per a qui feu d’operador fins el 1925. L’any següent fundà a València la productora Llama Films amb Joan Andreu i Moragas, per a la qual fotografià alguns títols com El místic, rodat a Catalunya. També treballà com a operador en terres valencianes per als Programes Verdaguer, distribuïdora barcelonina d’exclusives estrangeres creada el 1927. Igualment fou contractat pels laboratoris i estudis de Mario Roncoroni i Giuseppe Sesia, i com a director de fotografia a la Levantina Films. El 1928 tornà a Barcelona i quan esclatà la guerra civil intervingué en el noticiari setmanal Espanya al dia (Laya Films) i fou un dels operadors del documental col·lectiu Catalunya màrtir (1938).

Altres films

1915 Un solo corazón, J. de Togores (amb Giovanni Doria); El pollo Tejada, J. de Togores (amb G.Doria).

1916 El sello de oro, J. de Togores (amb G.Doria); Amor y lágrimas, G.Mateldi.

1916-17 La vida de Cristóbal Colón y su descubrimiento de América, G.Bourgeois (amb Édouard Renault i Ramon de Baños).

1917 Cipriano, bailarín a pesar suyo, A.Tormo (amb Ramon de Baños).

1918 La España trágica, R.Salvador (amb Fructuós Gelabert).

1920 La fuerza de los débiles, G.Mateldi (amb Josep Pons).

1922 La reina mora, J. Buchs; Carceleras, J.Buchs (1a versió).

1923 Rosario la Cortijera, J.Buchs; El pobre Valbuena, J.Buchs.

1924 A fuerza de arrastrarse, J.Buchs; Diego Corrientes, J.Buchs.

1925 La hija del corregidor, J.Buchs.

1926 El idiota, J.Andreu; Gratitud, J.Andreu; Moros y cristianos, M.Thous (amb Josep Gaspar).

1928 Una aventura de Hilario Martínez, R.Blothner; El manuscrito de una madre, R.Blothner.

1942 Documento secreto, V.Lluch (CM; amb Segismundo Pérez de Pedro).

1942-45 El cigronet valent (Garbancito de la Mancha), A.Moreno (d. a.; en col·l.).

1948 Cita con mi viejo corazón, Ferruccio Cerio (amb Salvador Torres i Garriga).

Bibliografia

MÉNDEZ-LEITE, F.: "Semblanza biográfica del operador Maristany", Historia del cine español. Ediciones Rialp, Madrid 1965, vol. I, p. 85-88.

ROMAGUERA, J.: Quan el cinema començà a parlar en català (1927-1934). Fundació Institut del Cinema Català, Barcelona 1992, p. 160-166.