Fill d’un pastisser, aprengué l’ofici i l’art fotogràfic al costat del fotògraf barceloní Areñas i exposà per primera vegada el 1914. Aquesta pràctica la compaginà amb el cinema i el 1915 debutà amb el documental La Costa Brava per a la Barcinógrafo. Després entrà a treballar a la Royal Films de Ricard de Baños, on feu de guionista, fotògraf, assessor i director. El 1917 feu fotografies de Fuerza y nobleza, de Ramon i Ricard de Baños, i el 1918 feu el migmetratge Unión que Dios bendice, amb Francesc Carreras per a la Ponscarr. El 1920 fotografià les produccions de Baltasar Abadal, Los buitres de la aldea, Tenacidad i El oprobio per a la casa Lotos. I el mateix any, sota la direcció artística d’Antoni Furnó, realitzà el documental Producción y exportación de aceite de oliva i el còmic La obsesión del Periquito per a la firma Cládor. Tancà la seva carrera cinèfila com a autor absolut del melodrama El expósito per a Mediterráneo (1920). Com a fotògraf realitzà, entre d’altres, una sèrie d’instantànies amb els núvols com a tema, mentre treballava al Servei Meteorològic de Catalunya de la Diputació de Barcelona (1921-39).
NUALART, J.: Un blanenc amb una càmera: Josep Pons i Girbau o l’expressivitat de la imatge, "Serra d’Or", núm. 259, 1981, p. 29-31.
REYNALDOS, S.: Josep Pons i Girbau, "Recull", extraordinari de Santa Anna, 1967.
SANFELIU, A.: Josep Pons. L’herència d’un blanenc, 2001-02 (vídeo, 60’).
VIETA, J.: Un gran artista del cine y la fotografía que desaparece, "Revista Villa de Blanes", setembre del 1966.