Fitxa tècnica
PRODUCCIÓ: Macaya - Marro (Barcelona); FOTOGRAFIA: S.de Chomón (blanc i negre, amb tintats de color, normal); ESTRENA: Barcelona, 22.12.1904.
Sinopsi
Un pagès i hereu ric es vol casar i fa públic un anunci sol·licitant noies pretendents. L’hereu serà perseguit per una legió de senyoretes que volen atrapar-lo, mentre ell intenta despistar-les.
Producció
Fins ara s’havia pensat que no es conservava cap còpia d’aquest film. Però n’aparegué una, propietat del Museu del Cinema - Collecció Tomàs Mallol de Girona, retolada en castellà, encara que manquen els rètols inicials i finals. S’ha de remarcar que L’hereu de Can Pruna no és el mateix film que Los guapos de la vaquería del parque de Fructuós Gelabert, ni tampoc n’és una imitació, com s’havia pensat fins ara. S’ha pogut confirmar, amb proves internes i externes a la còpia conservada, que el procés és justament a l’inrevés: L’hereu... fou realitzat per Chomón per a Macaya - Marro el 1904, mentre que Los guapos... és una imitació de Gelabert per a Diorama, estrenat sis mesos més tard, amb la variació del sexe del protagonista –ara una rica hereva– i, en conseqüència, dels perseguidors. Fins i tot va haver-hi una rèplica al film de Gelabert, que sortí seguidament amb el títol de Los guapos (falsificados) del parque. Val a dir que Chomón també s’havia inspirat al seu torn en un film nord-americà d’Edwin S. Porter, que a l’Estat espanyol s’exhibí amb el títol d’Un novio perseguido o Joven distinguido, recién llegado a New York, desea encontrar señorita con dote para casarse a l’octubre del 1904. Tot i així, cal destacar que Chomón fou un dels pioners del sainet còmic i donà mostres d’originalitat narrativa, ja que inserí un primer pla del protagonista i l’escena de la persecució de les noies pretendents.
Bibliografia
- El Diluvio, núm. 302, 29.10.1904, p. 21; núm. 324, 19.11.1904, p. 3; núm. 356, 22.12.1904, p. 4; núm. 361, 27.12.1904, p. 3.