Marcel Oms i Verdaguer

(Perpinyà, França , 1931 — Narbona, França , 1993)

Crític i historiador.

Vida

Passà els seus primers anys a Rimbau (Cotlliure) i estudià a la Facultat de Lletres de la Universitat de Montpeller. Fou professor de castellà, història i filosofia a Narbona i Perpinyà, i també director d’un seminari pluridisciplinari sobre el cinema espanyol a la Facultat de Lletres i Ciències Humanes de Montpeller. Al principi de la dècada del 1960, començà a col·laborar a la revista "Positif", coordinant el monogràfic Cinéma espagnol (núm. 32, 1960), i el 1962 fundà a Perpinyà el cineclub Les Amis du Cinéma, en homenatge a Jean Vigo. Fruit d’aquella activitat i de la dèria que tenia per la història del cinema i la història vista pel cinema, el 1965 creà el Festival Internacional (després Europeu) de Crítica Històrica del Film, conegut com Confrontation, que encara se celebra a Perpinyà. A l’estiu del 1983 aquest Festival culminà amb la creació de l’Institut Jean Vigo, "Institut de recerques i d’animació sobre la història del cinema i les seves relacions amb la història de les societats". En aquesta línia, fundà, dirigí i promogué tot un seguit d’iniciatives com ara la publicació de "Les Cahiers de la Cinémathèque", amb més de setanta números des del 1970; "Archives", prop d’un centenar d’edicions des del 1986; i la sèrie de llibres "Collection Institut Jean Vigo", tot amb la col·laboració de l’Ajuntament de Perpinyà i la Cinemateca de Tolosa de Llenguadoc. També organitzà els col·loquis anuals Història del Cinema-Cinema i Història des del 1980; i creà la Mediateca de l’Institut, dotada d’un fons valuosíssim de cinema espanyol, entre d’altres. Col·laborador de les revistes "Midi-Minuit Fantastique", "L’Avant-Scène du Cinéma" o "CinémAction", la seva obra escrita és constituïda pel seu gran interès pel cinema espanyol sobretot de la guerra civil, pel cinema català, pel francès fins el 1960 i per una sèrie de monografies de grans directors. També apareix en el film de Francesc Bellmunt, La Nova Cançó (1975-76). Treballs de més interès: Juan Antonio Bardem (1962); Leopoldo Torre-Nilsson (1962); La Guerre d’Espagne vue par le cinéma (1977 [ed. ]); Películas para después de una guerra. Le cinéma franquiste (1979); Dossier Cinéma Catalan, amb M. T. Ros i Vilella (1979); La Catalogne (1980); Carlos Saura (1981); Dossier Cinéma Catalan 2, amb M. T. Ros i Vilella (1982); Le cinéma de l’Espagne franquiste (1939-75) (1984 [ed. amb P. Roura]); Memòries internacionals. Cinema i Guerra Civil (1985, amb R. Muñoz Suay i P. Roura); El mito de Numancia y la Guerra de España (1985); Don Luis Buñuel (1985); Scrivere il cinema: Rafael Azcona (1986 [ed. ]); La Guerre d’Espagne au cinéma (1986); La guerre d’Espagne et son cinéma (1986); La Guerre d’Espagne au cinéma. Mythes et réalités (1986); Rafael Azcona, poète de la solitude (1987); Le cinéma espagnol. Petite histoire, des origines à nos jours (1988), "Terre sans pain", de Luis Buñuel. Des images inédites (1991); Fonction idéologique de deux films historiques espagnols (1994).