Maria Rosa Ester i Güera

(Barcelona , 1926)

Muntadora i cantant d’òpera.

Vida

Abandonà l’escola secundària i començà a treballar amb el seu cunyat, el muntador Ramon Biadiu, com a meritòria a La tonta del bote (1939, Gonçal Delgràs), alhora que estudiava cant amb el mestre Marraco i després al Conservatori del Liceu. Fou ajudant d’edició en diversos títols, principalment de Biadiu, com, per exemple, a Vida en sombras (1948, Llorenç Llobet i Gràcia), en què també interpretà una Avemaria que els protagonistes senten per la ràdio. Debutà professionalment com a cantant al Liceu i com a muntadora a Campo Bravo (1949), el primer llarg de Pere Lazaga, amb qui treballà regularment en títols com María Morena (1951, amb José María Forqué); La vida es maravillosa (1955); El frente infinito (1956) i El aprendiz de malo (1957). A més de les gires i les actuacions musicals per l’Estat espanyol, també empalmà treballs de Joan Bosch: A sangre fría (1959) i Badia de Palma (Bahía de Palma, 1962); i de Germà Lorente: Vivir al sol (1965), Un día de agosto (1966) i Amor en un espejo / Cover Girl (1967). A la dècada del 1970 muntà els seus darrers films, Emma, puertas oscuras (1972, José Ramón Larraz), amb Teresa Alcocer; i El socarrón (1975, Jaume J. Puig). Després treballà als estudis de publicitat Borràs fins a la seva jubilació el 1987.

Altres films

1957 La frontera del miedo, P.Lazaga.

1960 Altas variedades, F.Rovira i Beleta; Han matado a un cadáver, J.Salvador.

1962-63 Superespectáculos del mundo (Superspettacoli nel mondo), R.Montero Bianchi i J.M.Nunes (llargmetratge documental).

1964 Playas de Formentor, G.Lorente.

1969 Helena y Fernanda, J.Diamante.