Feu diverses conferències sobre cultura cinematogràfica i el 1926 fundà a Barcelona un dels millors setmanaris cinematogràfics editats a l’Estat espanyol, "Popular Film" (551 núm.), que dirigí fins el 1934, tot i que la publicació visqué fins el 1937 sota la direcció de Lope F. Martínez de Ribera. M. Santos hi publicà amb el pseudònim Gazel. La revista també publicà l’anuari Almanaque "Popular Film" (1928.) El 1929 publicà el llibre reportatge Hollywood (La ciudad del celuloide), any en què exercí de delegat a Barcelona de "Figuras del cinema. Revista quincenal de interpretación crítica y literaria", de Madrid. D’altra banda, el 1932 intentà organitzar una Agrupació Cinematogràfica Espanyola (ACE), que durà només un any, si bé de l’experiència en sorgí el projecte "Estampas de España", una sèrie de curts documentals sobre la realitat cultural del país amb un fil argumental que lligués les imatges i els temes. El 1934 rodà el primer curt, Córdoba, si bé per manca de distribució, no prosperà. També fundà la revista "Cinefarsa. Semanario de cine y teatro al servicio del público" (1934-36); i col·laborà en publicacions com el setmanari "El Espectador" (delegat a Madrid), "Nuevo Mundo. Periódico ilustrado" (Madrid), "Actualidades Paramount", "El Cine", "Timón", "Films Selectos", "Proyector", "Tierra y Libertad", "Tiempos Nuevos" i "Mi Revista" fins el 1938. El 1936 marxà al front de guerra com a documentalista i rodà els curts Barcelona trabaja para el frente (1936), Reportaje del movimiento revolucionario en Barcelona (1936) i Forjando la victoria (1937), aquests dos últims per a la CNT. Després de la guerra s’exilià a París, on escriví sobre cinema, cultura i literatura a "España Libre" (1945), amb el pseudònim Gazel, publicació que acabà dirigint per al Comitè de Relacions de la Confederació Regional del Centre de França. El 1947-48 era a Tolosa de Llenguadoc i manifestà que tot seguit es traslladaria a Mèxic, on se li perdé la pista. Com a escriptor conreà la novel·la, el teatre, la poesia i l’assaig, com ara El cine bajo la esvástica. La influencia fascista en el cine internacional (Ediciones Tierra y Libertad, Barcelona 1937).
BRAGULAT, A.M.: Mateo Santos i la generació de "Popular Film", "Cinematògraf", núm. 1, 1993, p. 121-131.