Memorial Ramon Dagà

Premi de cinema amateur que concedeix a Granollers l’Associació Cultural (AC) amb la col·laboració de l’Ajuntament.

El 1965 se’n feu la primera convocatòria i en les tres primeres edicions, d’àmbit purament local, guanyà Josep Rovira. El 1970 se n’amplià l’abast a tot el territori català i per als cineastes locals es creà el premi Pedra de l’Encant. Amorós Ballester guanyà la cinquena convocatòria i Lambert Botey i Jordi Pagès guanyaren la local. L’any següent només es concedí el Pedra de l’Encant a l’Elan Diert Cooperativa de Films. Antoni Morera guanyà la següent convocatòria. La novena edició canvià del tot les bases i el premi també s’atorgà a treballs escrits, a films en 16 mm o en vídeo; el jurat era format per Romà Gubern, Julio Pérez Perucha, Basilio Martín Patino, Pere Portabella i E. Sala. A partir de l’any 1980, la mostra deixà de ser competitiva i esdevingué una trobada de vídeo. L’any del centenari del cinema, l’AC inicià la tasca de recuperar tots els films realitzats a Granollers entre el 1920 i el 1980 i passar-los a format vídeo amb la finalitat de crear un fons fílmic de la ciutat. Aquests títols foren exhibits en la mostra Cineastes de Granollers. Memorial Ramon Dagà. Posteriorment es creà el col·lectiu Cineastes de Granollers, que ha realitzat quatre migmetratges conjunts: Granollers vist per. . . (1996), Bona nit, Granollers (1998), Granollers silent (2000) i Animals de carrer (2002). A partir del 2003 el Memorial Ramon Dagà recuperà el caràcter competitiu.

Bibliografia

BOTEY, L. i MEDALLA, J.: "El cinema a Granollers. Noves aportacions", Ponències. Anuari del Centre d’Estudis 1996. Associació Cultural de Granollers, juny del 1997, p. 11-43.

Encontre Vídeo Granollers ’80. Memorial Ramon Dagà (1892-1962). Associació Cultural de Granollers / Museu de Granollers, 7-12 d’octubre de 1980. [Programa d’actes. ]

Encontre Vídeo Granollers. Memorial Ramon Dagà (1892-1962). Associació Cultural de Granollers / Museu de Granollers, 16-31 de desembre de 1981. [Programa d’actes. ]