El 1909 entrà a la companyia teatral de Rosario Pino i treballà també amb José Tallaví, Enric Borràs, María Guerrero i Carmen Díaz, fins que formà companyia pròpia amb la seva dona, l’actriu Matilde Muñoz Sampedro, amb qui es casà el 1918. El matrimoni inicià una de les sagues més famoses del cinema espanyol, encapçalada pels seus fills, l’actriu Pilar i el director Juan Antonio, i continuada pels nets, Mónica i Javier (actors), María (secretària de rodatge), Juan (músic), Rafael (productor) i Miguel (director). Debutà en el cinema el 1940 en el darrer film que dirigí l’escriptor Enrique Jardiel Poncela, Mauricio o la víctima del vicio, iniciant una llarga trajectòria de més d’un centenar de títols que compaginà amb el teatre. Home d’aspecte noble, gran naturalitat i perfecta dicció, incorporà al cinema infinitat de personatges rellevants, respectats i de gran dignitat. Participà en una gran part dels films del seu fill, com ara Esa pareja feliz (1951) amb Luis G. Berlanga; Felices Pascuas (1954); La venganza (1957); Sonatas / Aventuras del marqués de Bradomín (1959) i Nunca pasa nada (1963), però també sota les ordres d’altres directors: Rafael Gil en El clavo (1944) i Una mujer cualquiera (1949); Edgar Neville en El último caballo (1950) i Mi calle (1960), i Fernando Fernán Gómez en La vida por delante (1958). El seu fill s’inspirà en les vivències dels seus pares per fer Cómicos (1954).
1940 Tierra y cielo, E.Fernández Ardavín.
1944 Empezó en boda, R.Matarazzo.
1946-47 Mariona Rebull, J.L.Saénz de Heredia.
1947 Angustia, J.A.Nieves Conde.
1948 La mies es mucha, J.L. Sáenz de Heredia.
1950 Servicio en la mar, L.Suárez de Lezo.
1951 Cielo negro, M.Mur Oti.
1954 Todo es posible en Granada, J.L.Saénz de Heredia.
1955 Historias de la radio, J.L.Sáenz de Heredia.
1956 Mi tío Jacinto, L.Vajda.
1959 Diego Corrientes, A.Isasi-Isasmendi.
1962 La alternativa, J.M.Nunes.
1969 Del amor y otras soledades, B.Martín Patino.