Tierra de todos

Pel·lícula del 1961; ficció de 100 min., dirigida per Antonio Isasi-Isasmendi Lasa.

Fitxa tècnica

PRODUCCIÓ: PC Isasi (Barcelona), Suevia Films (Cesáreo González, Madrid); GUIÓ: Josep Maria Font i Espina, Jordi Feliu; FOTOGRAFIA: Francesc Marin (blanc i negre, panoràmica); AMBIENTACIÓ / DECORACIÓ: Juan Alberto Soler; MUNTATGE: Emili Rodríguez Osés; MÚSICA: Joan Duran i Alemany; INTERPRETACIÓ: Manuel Gallardo (Juan), Amparo Baró (María), Fernando Cebrián (Andrés), Montserrat Julió (Teresa), Elena María Tejeiro (Isabel), Carles Lucena (un obrer), José Montells (l’emboscat), María Zaldívar (l’àvia), Marc Martí (Luis), Lluís Torner (el foll); ESTRENA: Madrid, 22.03.1962, Barcelona, 20.11.1962; PREMIS: Sindicato Nacional del Espectáculo 1962 (2n millor film), Sant Jordi de Cinematografia 1963 (millor actor, M.Gallardo).

Sinopsi

Durant la Guerra Civil Espanyola, un escamot republicà topa amb l’enemic i intercanvien un intens tiroteig sota la pluja. Els tres supervivents són un caporal i un soldat republicans i un soldat del bàndol franquista ferit en una cama. Aquest és fet presoner, però davant la insistència de la tempesta es refugien en una casa de pagès, habitada per dues dones i un emboscat. Quan torna a sortir el sol, aquests mateixos soldats, ara units per una amistat més enllà de les seves diferències ideològiques, tornen a camp obert, on la guerra s’ha reprès amb tota la seva cruesa.

Producció

Els guionistes J.Feliu i J.M.Font i Espina escriviren un guió sobre la guerra civil, titulat El valle de todos, que proposava una tímida possibilitat de reconciliació entre els dos bàndols i que es convertí en el primer film espanyol voluntàriament allunyat d’una visió exaltadora de la victòria feixista. El rodatge es realitzà entre Oliana i Coll de Nargó i estigué ple de dificultats: l’estat major de l’exèrcit no facilità cap vehicle ni arma, fins al punt que el subfusell del protagonista es llogà a un policia de Barcelona; la resta eren de fusta, i els canons s’improvisaren amb tubs d’uralita i rodes de carro. Malgrat tot, el director resolgué la feina amb una posada en escena brillant i efectiva que juga estèticament amb la pluja i el fang per beneficiar-se després dels efectes del muntatge. La cinta rebé alguns guardons, però, en canvi, tingué una comercialització del tot marginal.

Bibliografia

FELIU, J.: "Tierra de todos", cinema i guerra civil en temps del franquisme, "Cinema Rescat", núm. 5, 1998, p. 33-35.