Els seus fundadors foren Eduardo Vilaseca Marín (Madrid 1896 – Barcelona 1949) i Arturo Ledesma Álvarez (1882 – 1941), que s’iniciaren a Madrid en l’àmbit del cinema educatiu i com a representants dels aparells i cintes de la Pathé-Kok. L’empresa, però, es donà a conèixer el 1916 en ocupar-se de la gestió a l’Estat espanyol de la francesa Pathé Frères. A partir del 1918 també aconseguiren l’explotació del material de la Triangle nord-americana, a la qual s’afegí el 1920 el de la Film d’Art francesa. Totes dues exclusives suposaren una injecció econòmica important, atès que la Pathé, després de la Primera Guerra Mundial, inicià un imparable declivi que la portà al cessament gairebé absolut de l’activitat. El 1920 la firma es transformà en societat anònima, i adoptà el distintiu legal de Vilaseca y Ledesma. Cinematógrafos y Películas. Pel que fa a l’exhibició, la firma inaugurà el 1922 el Pathé Cinema (Rambla de Catalunya), el qual amb els anys canvià successivament a Lido, Actualidades i Alcázar. El segon local fou el Pathé Palace, obert el 1923 i conegut després com a Palacio Pathé i Palacio del Cinema, a la Via Laietana. En aquest edifici l’empresa hi habilità un gran magatzem de pel·lícules i material divers, i uns laboratoris on processaven la positivació i el tiratge de títols. A final del 1927 també gestionà el cine-teatre Goya i poc temps després el Miriam, locals que sumats als oberts a Lleida, Sabadell, Vilanova i la Geltrú, Manresa i Sevilla, convertiren la casa en una de les exhibidores més potents de l’Estat espanyol. El 1928, es constituí la CINAES, i E. Vilaseca fou un membre del seu consell d’administració, juntament amb els representants de les altres dues empreses que l’integraven: Verdaguer, SA i Tívoli, SA. Al mateix temps, E. Vilaseca obrí l’establiment de comercialització del Sincrofilm, projector sonor per a disc i banda del qual era agent exclusiu per a l’Estat espanyol i Portugal. El seu fill, Eduardo Vilaseca López (Madrid 1918 – Barcelona 2000), continuà l’obra iniciada pel seu pare encara que només en el camp de l’exhibició, i fou l’empresari dels cines barcelonins Recreo, Unión i Céntrico.