Warner Española

Distribuïdora nord-americana establerta a Barcelona el 1932 amb el nom de Warner Bros.

Abans que la firma instal·lés oficines pròpies a l’Estat espanyol, el material de la Vitagraph (empresa que la Warner absorbí el 1925) fou presentat per Julián de Ajuria el 1917 i Miguel de Miguel el 1919. D’altra banda, Josep Gurguí estrenà la temporada 1922-23 un seguit de títols de la First National Films (societat absorbida per la Warner el 1928); i el 1926 fou la Metro Goldwyn Corporation l’encarregada de donar a conèixer 26 títols de la First National, primer lot d’una exclusiva que es mantingué fins que la firma es convertí el 1928 en GMetro-Goldwyn-Mayer Ibérica. Però fou precisament el 1928 quan la nova marca Warner Bros - First National Films concedí l’exclusiva per a l’Estat espanyol a Cinematográfica Verdaguer, SA, empresa que el mateix any s’integrà a la societat anònima GCINAES. De tota manera, aquesta exclusiva s’acabà molt aviat, i el seu material fou estrenat la temporada 1929-30 per Exclusivas Diana; i el 1931 per Cinematográfica Almira. Finalment, a final del 1932, l’empresa inaugurà oficines pròpies a Barcelona i gestionà directament el seu material. El seu primer director general fou el francès René Huet Boursaud (París 1903 – Barcelona 1982), cosí germà del màxim responsable de la Gaumont a l’Estat espanyol, Henri Huet Benoit. Després de la guerra civil, amb el mateix director general i Romero Cierco Perote en qualitat de cap de vendes, la firma estrenà títols d’un gran impacte popular. Cap a la darreria de la dècada del 1950, R. Huet fou substituït per Peter Colli, que mantingué el càrrec fins al 1975, quan la firma es convertí en Warner Española, societat anònima constituïda a Madrid, amb Roman Machtus com a màxim responsable a l’Estat, i la participació majoritària dels germans Eduardo i José Antonio Sáinz de Vicuña, el primer dels quals en funcions de conseller delegat, de Francisco Hueva Lastras, que n’assumí la direcció general, i de Pere Balañà i Forts. El 1978 la central de la casa es traslladà a Madrid, per bé que el domicili fiscal continuà a Barcelona, dirigit per l’advocat de la companyia Josep Virós i Moyes (1905 – 1987). Cap al 1983, la representació barcelonina, supervisada aleshores per Edouard Weinberg, quedà reduïda a una petita oficina, on s’allotjà després l’Àrea Catalana d’Exhibició Cinematogràfica. Posteriorment, la firma encetà una nova etapa com a Warner-Sogefilms, companyia participada majoritàriament pel Grupo PRISA de Jesús de Polanco, la seu de la qual s’establí a Madrid.