Com a conseqüència dels canvis constants de competències i de delimitació de la província, així com per les successives desaparicions i restabliments de la institució, aquest arxiu és molt heterogeni i ha integrat fons d’organismes anteriorment independents. Està organitzat en set grans seccions que recullen les sèries referides: al funcionament de la institució i les actes de la Diputació en ple i de les comissions; la Junta Provincial del cens i les eleccions provincials; el reclutament de soldats; beneficència i sanitat; foment (agricultura i ramaderia, instrucció pública, carreteres i camins, etc.); comptadoria; dipositaria i comptabilitat municipal. El 1849 la Diputació es feu càrrec de diversos establiments benèfics i incorporà al fons propi la documentació de l’Hospital General —creat el 1512, amb la reunificació dels hospitals anteriors de la ciutat, com l’Hospital dels Innocents, amb documentació des de la seva creació, el 1410—. Aquesta documentació conserva privilegis i butlles de l’època medieval i sèries relatives a la comptabilitat (Compte i raó, des del 1410; Caixa de les quatre claus, des del 1512; Clavaries, des del 1547; Abastaments, des del 1484, etc.), i d’altres que registren les propietats i les rendes de la institució, els processos i els plets (des del s. XV), així com els ingressos de malalts, orats i expòsits (des del s. XVI) i l’administració del teatre Principal i de la plaça de bous, d’on procedien part dels seus ingressos. També incorporà la documentació de la Casa de Misericòrdia (fundada el 1673 per un acord del Consell municipal de València per a recollir pobres de la ciutat i del regne) i la de la Casa de Beneficència (creada el 1826 a instància de la Societat Econòmica d’Amics del País, per a socórrer menestrals necessitats i els seus fills). Amb la supressió el 1868 de les juntes provincials de beneficència, la documentació de la de València i de les fundacions que administrava passà a la Diputació (Senyores Nobles, Hospital d’en Conill, Col·legi de Sant Tomàs de Villanueva, herència de la duquessa d’Almodóvar, etc.).
L’arxiu també aplega els documents de l’administració de la fundació instituïda per la duquessa d’Almodóvar, el 1804, i de l’arxiu familiar, amb documentació des dels orígens del llinatge a mitjan s. XIII.
Posteriorment el fons s’incrementà amb l’arxiu del Govern Civil, en compartir ambdues institucions la seu al Palau del Temple fins el 1952, any en què la Diputació es traslladà al Palau de la Generalitat.
El 1939 s’hi diposità també l’arxiu de l’Ateneu Mercantil, fundat el 1879, que conté, a més de la documentació pròpia, la de l’Exposició Regional del 1909 i la Nacional del 1910.
Un altre fons és constituït per l’auditoria de la comptabilitat municipal de la província de València dels anys 1949-70, duta a terme el 1975 pel Servei d’Inspecció i Assessorament de les corporacions locals.
El projecte de construcció d’un canal a l’Albufera el 1854, promogut per una societat anònima, generà un altre dels fons que conserva l’arxiu de la Diputació. A més, la Diputació disposa d’un fons iconogràfic que comprèn les col·leccions fotogràfiques de Carles Sarthou i Carreres, Cardona, Joan Chàfer, etc.
- CASAL NOVOA, F.: “Noticia de los fondos documentales existentes en el Archivo del Hospital General de la ciudad de Valencia”, ICHPV, I, València 1973, p. 411-428.
- GARCÍA GÓMEZ, A. et al.: Fondos fotográficos del Archivo de la Diputación de Valencia, Diputació Provincial, València 1986.
- —.Guía del Archivo de la Excma. Diputación Provincial de Valencia, Generalitat Valenciana, 1990 (col·l. “Arxius Valencians”, 11).
- —.“Inventario de los fondos de la duquesa de Almodóvar en el Archivo de la Diputación Provincial de Valencia”, Homenaje a Pilar Faus y Amparo Pérez, València 1995, p. 393-420.
- —.“Nuevas aportaciones al catálogo de los fondos fotográficos del Archivo General de la Diputación de Valencia”, Homenaje a Pilar Faus y Amparo Pérez, València 1995, p. 421-464.
- PALOP, J.M.: “Noticia sobre los fondos del Archivo de la Diputación de Valencia”, ICHPV, I, València 1973, p. 313-324.