L’únic manuscrit conservat, del començament del s. XVI, fou descobert al monestir de Cogullada (Saragossa) per F. Oliván Baile, que el considerà un esborrany d’autor. És una adaptació dels capítols sobre Ferran I de la Crónica de Juan II de Castilla d’Alvar García de Santa María (Burgos 1380? – 1460), propera a la refosa anònima d’aquesta obra que utilitzà Lorenzo Galíndez de Carvajal en la seva edició de la Crónica de Juan II (1517).
El text és incomplet, comença al capítol VIII i s’interromp al XLIII. S’hi relaten fets del regnat de Ferran I corresponents als anys 1412-15, amb un esment de la mort de Jaume d’Urgell (1433), les conseqüències del compromís de Casp (rebel·lió del comte d’Urgell i festes de la coronació a Saragossa) i l’actuació del rei durant el Cisma d’Occident, que culmina amb les vistes de Perpinyà amb Benet XIII i l’emperador Segimon. L’obra es caracteritza pel to laudatori envers el rei, que apareix com a garantia de la legalitat successòria a la corona i posteriorment com a defensor de l’Església en l’afer del Cisma. Per contra, el comte d’Urgell és presentat des d’una òptica negativa. L’ampli espai que la Crónica de Juan II de Castilla d’A. García de Santa María, servidor del rei Ferran, dedica a l’etapa aragonesa d’aquest influí en alguns dels relats posteriors més llegits sobre el personatge, com ara la Gesta Ferdinandi regis Aragonum de Lorenzo Valla i els Anales de Jerónimo Zurita.
L’obra fou editada per L. Vela Gormedino, Crónica incompleta del reinado de Fernando I de Aragón (1985).
- CARRIAZO, J. de M.: “Notas para una edición de la ‘Crónica’ de Alvar García”, Estudios dedicados a Menéndez Pidal, vol. III, CSIC, Madrid 1952, p. 489-505.
- “Crónica del rey don Juan el segundo”, Crónicas de los reyes de Castilla, vol. II, Biblioteca de Autores Españoles, 68, 2a ed., Atlas, Madrid 1953, p. 273-695 [a cura de C. Rosell].
- GARCÍA DE SANTA MARÍA, A.: Crónica de Juan II de Castilla [1406-1411], RAH, Madrid 1982 [a cura de J.M. Carriazo].
- Le parti inedite della “Crónica de Juan II” di Alvar García de Santa María, Consiglio Nazionale delle Ricerche, Venècia 1972 [a cura de D. Ferro].
- OLIVÁN BAILE, F.: “Una crónica desconocida de Fernando de Antequera”, Suma de estudios en homenaje al ilustrísimo doctor Ángel Canellas López, Universitat de Saragossa, 1969, p. 851-874.