G. Llop
El Museu Episcopal de Vic conserva un segon exemplar de l’obra De Summo Bono de sant Isidor, que té el núm. 202 del catàleg de Gudiol(*) i que no prové de l’antic fons de l’Arxiu Capitular, sinó d’una posterior adquisició del Museu. De fet, a la coberta del llibre hi ha una llegenda que diu: Sum monasterii Bte. Mariae de Stagno, força indicativa.
És un manuscrit en pergamí de 134 folis de 21,3 x 18 cm escrits en lletra carolina negra i rúbriques en vermell. Gudiol situa la seva cronologia al principi del segle XII i la decoració, més aviat maldestra, consta bàsicament d’una trentena de caplletres que es reuneixen entre els folis 82v i 130v; les mides d’aquests oscil·len entre 2,5 i 8,3 cm d’alt i el disseny, traçat amb tinta, ve acompanyat dels colors groc, verd i sèpia, sobre fons vermell.
Hom hi observa un empobriment evident dels antics programes fitomòrfics i animalístics desenvolupats a Vic durant el segle XI; la presència, però, d’alguns nusos i enflocadures, bé que simples, en els folis 82v, 112, 117, 119, 124, ens aconsella, potser, no retardar tant la datació de l’obra i situar-la, preferentment, al final del segle XI, i sempre en la línia de tendència anquilosada i conservadora d’il·luminació de manuscrits que afecta el taller de Vic després de la mort d’Ermemir.
G. Llop
Museu Episcopal de Vic
A la primera part del còdex hi ha escampades un grup de caplletres de mida petita, fitomòrfiques, amb caps animalístics molt simples; en els marges hom repeteix sovint una mà dibuixada amb tinta, amb l’índex d’una llargària exagerada que assenyala cap a determinats punts del text, i en dues ocasions, folis 75 i 104, un perfil masculí caricaturesc, traçat amb tinta.