Pont de la Margineda (Andorra la Vella)

Situació

Vista frontal des de ponent. Aquest pont, juntament amb el de Sant Antoni, són els dos únics d’Andorra, considerats com a romànics. El de la Margineda és força més ample.

J.M. Ubach

El pont travessa la Valira a l’antic llogaret, ara només una masia, anomenat la Margineda, al límit amb la parròquia de Sant Julià de Lòria. És situat al camí ral que anava de Sant Julià de Lòria a Andorra la Vella, passant per Santa Coloma. Es troba vora la carretera general I, a uns 2 000 m del poble de Sant Julià, vers tramuntana, i a uns 100 m del pont nou de la Margineda, sobre el qual passa la carretera en direcció a Andorra la Vella.

Situació: x 1°29′30” y 42°28′55”. (JFT)

Pont

Situat al camí ral que des de Sant Julià de Lòria anava fins a Andorra la Vella, passant per Santa Coloma, aquest pont és potser l’únic que resta d’època romànica. És el més gran i més esvelt de tots els ponts medievals que ens han pervingut a les Valls.

L’arc, de gran diàmetre, sense arribar al mig punt per tal com la seva amplada és molt gran, descansa sobre un basament molt ben realitzat. Les dovelles han estat tallades en blocs de pedra tosca, a fi d’alleugerir l’estructura. Les parets són també molt més ben realitzades que als altres ponts, amb un sobrealçat a la paret terminal.

Té forma d’esquena d’ase, tot i que aquesta no és gaire accentuada; per la part superior és empedrat en tota la seva longitud, igual com el camí.

La llargada del pont a banda i banda del riu és de 33 m i l’alçada màxima, de 9,20 m. La llum és de 9,50 m. La potència del pont a la part central és d'1,60 m i l’alçada de la barana és de 80 cm. L’amplada del pont fa 2,80 m a la part central i 5,30 m i 5,90 m als dos extrems, sense tenir en compte en aquests darrers les noves modificacions efectuades.

Documentalment no hi ha constància de l’antiguitat d’aquest pont, però és molt possible que correspongui a l’època que ens ocupa, sobretot tenint en compte la seva estructura i construcció; malgrat tot, no tenim prou elements que permetin de concretar una data possible pel que fa a la seva construcció. (FRR)