Sant Miquel d’Olèrdola

Situació

Vista aèria de l’església des del sector sud-oest.

ECSA - J. Todó

L’església de Sant Miquel és a la part alta del recinte arqueològic i monumental de l’antic poblat d’Olèrdola.

Mapa: 35-17(447). Situació: 31TCF921734.

Història

Les notícies més antigues sobre aquesta església són proporcionades per la seva acta de consagració de l’any 992, en la qual es fa referència a la construcció i la consagració duta a terme pel bisbe Teodoric i el comte Sunyer, per tant vers el 935. Des d’un bon principi tingué categoria parroquial. L’església de Sant Miquel fou molt afectada per la ràtzia d’Almansor de l’any 985. Un any després i en un intent de col·laborar a restituir la malmesa església, el levita Seniofred li llegà els seus llibres, que consistien en un antifonari, un lliçonari, un prosari i un passionari.

Acta de consagració de Sant Miquel i Sant Pere del castell d’Olèrdola (1 gener-24 març del 992)

Vives, bisbe de Barcelona, acut a consagrar l’església de Sant Miquel i Sant Pere del castell d’Olèrdola, la dota amb els delmes, les primícies i les oblacions dels fidels i li assigna el terme parroquial; tal com li fou concedit pel comte Sunyer i el bisbe Teodoric. Diferents clergues i laics augmenten la dotació amb béns de llur propietat.

"In nomine Domini Dei eterni miseratoris. Hec est paginola dotis quam fieri maluit domnus Vivas Barchinonensis cathedre, codrus in honore Sancti Michelis angeli et apostolorum princebs Petrus fundata. Comperimus in divinis voluminibus qualiter Dominus per Moysen legislator et Aaron sacerdos ex rubricatis pellibus iussit sibi preparan ad invocandum nomen eius domum. A post demum David preco Christi cupiens cudere domum auditam sibi a Domino non hedificare, sed ex renibus illius pro censurum qui impleret iussa Dei. Qui utique Salomon, ille Dei dilectus, implevit, edificavit domum dedicavitque. Editum namque ex virgine Dominus et Salvator noster IhesusChristus, que vetera facta sunt nova, construuntur baselice dedicanturque ut fiat omnium catholicorum templum remissionis per aquam regenerationis. Nutu Dei actum est ut hedificaretur baselica in honore Christi et beati archangeli Michelis et claviger etherei Petri in castrum nuncupatur Olerdula a venerabili viro Suniefredi levita ceterisque suffraganeis suis, qui prenotatus idem clemencia Salvatoris suplex deposcens begnitatem domni Vivani presule insignis ad dedicandum vero veniret pretextam basilicam, qui libenter adquiescens precibus illius venit dedicavitque basilicam ac protinus dos illius firmavit, dona quoque fieri censuit decimarum ac primitiarum oblationumque omnium. A termine orienti incoat ad ipsa spelunca qui vocitatur Derru, et graditur per ipsa lacuna que dicitur Palma, et sic per ipsa fonte de Cantalupis, et discurrit ipse torrens usque in gorgo nigro, et iniungit in ipsa aqua que dicunt Aragnon, et vadit usque in strata qui est super ipsa turre de Elmerado, et pergit in rio qui dicitur Mathana, et discurrit ipse rivus usque in Petraficta, et vadit usque in rivo de Fovexo, et sic per ipsa strata qui pergit ad villa qui dicitur Firriol, et sic pervenit in aquaducto qui dicitur Ballobono. A parte vero occidentis inquoat in iamdicto rivulo Ballovono et iniungit in rio que dicitur Sancti Stephani, et sic per ipsa sinapi, et per ipsas borrellarias, et per argadarias, et usque ad puio de Fluridio, et per ipsa pineda, et graditur per ipsa comba luposa usque in ipsa mare. A parte vero meridies inquoat per ipsa mare et sic per ipsas cegias et per fonte Anastasio, et sic per fonte de Cuzinas, et per ipso Capra Fico, et graditur per ipsa Gavarra, et usque in spelunca qui dicitur Derru. Hos terminos precensuit Suniarius, inclitus comes, cum ecclesia Sancta Digna, Sancti Petri, Sancti Salvatoris, Sancti Iuliani, Sancti Petri, Sancti Christofori, Sancti Genesii, Sancta Maria foris muros, qui construxit memoratus idem comes castrum Olerdula, et inquoavit predicta ecclesia Sancti Michelis situm infra muros cum venerabili viro Teuderico episcopo; ignoscat illis Dominus et abluat universis peccatis illorum. Isdem et terminos firmare maluit venerabilis pontifex Vivas ob remedium anime suel suorumque genitorum, et ob remedium anime prelibati Suniefredi suorumque genitorum, consanguineoram quoque omnium cum ipse non in merito vivendi dignus, antequam egregius pontífex adveniret fatali casi preventus quod obtabat videre non meruit, sed tamen miserante Deo impleta sunt. Hec namque oblata sunt Deo a religiosis viris militibusque in diem dedicationis basilice: dedit archilevita Lobetus pareliata Ia de terra et modiatas II de vinea; Endalecus, ferragenal I; Morgatus, ferragenal et spelunca cum casale; Ermegille, sesterada I de terra in Vitrano; Guifredo, similiter I de terra in Migriniano; Guilamagnus, modiata I de vinea que est ad ipsas Tortas; Petrus, similiter I de vinea in Papiolo; Undisclo, similiter I de vinea ad ipso Pozolo; Katuval similiter I de vinea qui est ad ipso Trescorno; Felice, Killio Altimiro, viridiacario XV dextros in longitudine, in latitudine vero VI; Aldeva cum filios suos, ferragenal I, qui est ad ipsa fonte; Transmiro, ipsa vinea marciola ab integre; Albarico, semodiata I de vinea, qui est ad ipso Trescorno; Teudevino, ferragenal I, qui est ad ipsa valle; Erivonsus, similiter I de vinea in Vitrano. Ista oferta sunt Deo archangeloque illus Michaele, ut in ultima ora, cum advenerit, ocurrat illis in adiutorium et manus extranea non eos permittat tangere. Dignissimoque illius claviculario oferta sunt, simul ut paradisi valvas illis aperiat.

Vivas gratia Dei episcopus, qui ad dedicationem istius altaria veni et opus Domini ut valvi fideliter consumavi. Volo namque ut fiat dona decimarum primiciarumque, oblationum quoque omnium, ut dictum est, a modo et usque et sempiternum. Seniofredus archipresbiter. Suniefredus presbiter. Iulianus presbiter. Audegarius sacer. Lonvardus presbiter. Gaucefredus presbiter. Ermenardus presbiter. Vidale presbiter. Guillara presbiter. Bonaricus presbiter. Maler presbiter.

Ervigius presbiter, cognomento Marchio, qui et iudex, has quigamas dotis exaravit era XXX post millesima, annus Domini DCCCC nonagesimus primus, inditione Va, et cum duobus litteris superpositis in verso X°, cum die et anno quod supra."

[O]: Perdut.

A: Còpia del començament del segle XIII: ACB, Libri antiquitatum IV, doc. 277, f. CX.

a: R. Ordeig: Inventari, núm. 105, pàgs. 175-177.

b: R. Ordeig: Les dotalies, doc. 105, pàgs. 633-636.


Traducció

"En nom del Senyor Déu etern i ple de misericòrdia. Aquest és el document de dotació que ordenà de fer el senyor Vives, pastor de la seu de Barcelona, a favor de l’església fundada en honor de l’àngel Sant Miquel i de sant Pere, príncep dels apòstols. Trobem als llibres sagrats que el Senyor, per mitjà del legislador Moisès i del sacerdot Aaron, ordenà que li fos agençada una estança amb pells vermelles perquè hi fos invocat el seu nom. Després David, herald de Crist, desitjà bastir un temple, no perquè hagués rebut del Senyor l’ordre d’edificar-lo sinó per iniciativa pròpia, pensant que complia així la voluntat de Déu. Fou en realitat Salomó, aquell afavorit de Déu, qui acomplí, edificà i consagrà el temple. Després de l’adveniment del nostre Senyor i Salvador Jesucrist, nascut d’una verge, pel qual són renovades les coses antigues, es construeixen i es consagren esglésies perquè esdevinguin el temple del perdó de tots els catòlics mitjançant l’aigua de la regeneració. Amb la voluntat de Déu es realitzà la construcció de la basílica en honor de Crist, de Sant Miquel arcàngel i de Sant Pere, porter del cel, al castell anomenat d’Olèrdola, per part del venerable baró Sunifred, levita, i d’altres sufraganis seus; l’esmentat baró, suplicant la clemència del Salvador, demanà a la benignitat del senyor Vives, bisbe insigne, que vingués a consagrar l’esmentada basílica, i aquest, accedint de bon grat als seus precs vingué i dedicà la basílica, i tot seguit confirmà la seva dotació i establí que li fossin donats els delmes i les primícies i totes les oblacions. Per la banda de llevant el terme comença a l’espluga anomenada Derru, continua per la llacuna que s’anomena Palma i igualment per la font de Cantallops, discorre pel torrent fins al gorg negre, s’ajunta amb el corrent d’aigua que anomenen Aranyó i va fins al camí que hi ha damunt la torre d’Elmerat, continua fins al riu que s’anomena Matana, segueix el riu fins a Perafita, va fins al riu de Fovetx i igualment pel camí que mena a la vila que s’anomena Ferriol, i així arriba fins a l’aqüeducte que hom anomena Vallbona. Per la banda de ponent comença a l’esmentat rierol de Vallbona, s’ajunta amb el riu dit de Sant Esteve i continua així per les mostasseres, les borrelleres i els aragalls fins al puig de Floridi i per la pineda i continua per la coma llobera fins al mar. Per la banda de migjorn comença al mar i continua per les sèquies i per la font d’Anastasi, per la font de Cosines, i per la cabrafiguera, passa per la Gavarra i arriba fins a l’espluga anomenada Derru. Aquests termes els havia determinat abans Sunyer, il·lustre comte, juntament amb l’església de Santa Digna, Sant Pere, Sant Salvador, Sant Julià, Sant Pere, Sant Cristòfol, Sant Genis, Santa Maria extramurs; el mateix comte esmentat construí el castell d’Olèrdola i començà la construcció de l’esmentada església de Sant Miquel situada dintre dels murs, juntament amb el venerable baró Teuderic, bisbe; que el Senyor els perdoni i els absolgui de tots els pecats. Aquests termes es dignà de confirmar el venerable bisbe Vives per a remei de la seva ànima i la dels seus pares i per a remei de l’ànima de l’esmentat Sunifred, la dels seus pares i la de tots els seus parents, ja que ell, que era mereixedor de continuar vivint, havent-li arribat la mort abans que vingués l’egregi bisbe, no pogué veure allò que tant desitjava, però que, tanmateix, per la misericòrdia de Déu s’ha dut a terme. Aquestes són les ofrenes que han fet a Déu persones religioses i cavallers el dia de la dedicació de la basílica: l’arxilevita Llobet donà una parellada de terra i dues mujades de vinya; Endalec, un farraginal; Morgat, un farraginal i una espluga amb el casal; Ermegil, una sesterada de terra a Vidrà; Guifré, igualment una sesterada de terra a Magrinyà; Guilamany, una mujada de vinya que es troba a les Tortes; Pere, igualment una mujada de vinya al Papiol; Undiscle, igualment una mujada de vinya al Pozol; Catuval, igualment una mujada de vinya que es troba a Trescorn; Feliu, Kil·li Altimir, un verger de quinze destres de llargada i sis d’amplada; Aldeva juntament amb els seus fills, un farraginal que hi ha prop de la font; Transmir, la vinya marciola íntegrament; Alberic, mitja mujada de vinya que es troba a Trescorn; Teudeví, un farraginal que hi ha a la vall; Erivonç, igualment una mujada de vinya a Vidrà. Aquestes coses foren ofertes a Déu i al seu arcàngel Miquel perquè quan ell vingui a la darrera hora surti a ajudarlos i no permeti que els toqui cap mà estranya. I foren ofertes al seu digníssim porter perquè els obri alhora les portes del paradís.

Vives, bisbe per la gràcia de Déu, que he vingut a consagrar els seus altars i ho he dut a terme tan fidelment com he pogut. Vull, en efecte, que els sigui feta donació dels delmes i les primícies i de totes les oblacions, tal com s’ha dit, des d’ara i per sempre. Seniofred, arxipreste. Sunifred, prevere. Julià, prevere. Audeger, sacerdot. Lonvard, prevere. Gaucefred, prevere. Ermenard, prevere. Vidal, prevere. Guilarà, prevere. Bonaric, prevere. Maler, prevere.

Ervigi, prevere, anomenat Marc, que és també jutge, ha escrit aquestes lletres de dotació l’any mil trenta de l’era, any nou-cents noranta-u del Senyor, indicció cinquena, amb dues lletres sobreposades a la línia desena, el dia i l’any acabats d’esmentar."

(Traducció: Joan Bellès i Sallent)

L’any 992 fou consagrada una nova església per part del bisbe Vives de Barcelona, el qual li concedí tots els drets atorgats seixanta anys abans pel comte Sunyer. En aquesta nova dotació s’assenyalen un gran nombre d’esglésies veïnes que li estaven subjectes des de la primera consagració: Santa Digna (Vilafranca del Penedès?), Sant Pere (Molanta?), Sant Salvador (de les Gunyoles?), Sant Julià, Sant Pere (d’Avinyonet?), Sant Cristòfol (de la Granada?), Sant Genis (de Pacs?) i Santa Maria extramurs (Santa Maria del Pla dels Albats?).

Al segle XI hi ha moltes donacions adreçades a Sant Miquel i s’assisteix a una nova ampliació de l’edifici. Això no obstant, el 1108 l’església fou destruïda en part pels almoràvits. Aquest mateix any el comte Ramon Berenguer III donà a la catedral de Barcelona el temple de Sant Miquel d’Olèrdola, potser amb la intenció que la refés. Malgrat la reconstrucció, l’església d’Olèrdola començà a entrar en decadència a causa del despoblament de l’indret, tot i que va mantenir el culte fins al final del segle XIX. La parròquia d’Olèrdola fou traslladada a un nou edifici al poble de la Plana Rodona, beneït el 1885. L’església de Sant Miquel està reduïda a la categoria d’ermita.

L’antiga església romànica arribà al segle XX envoltada de construccions afegides als segles XVII, XVIII i XIX. Les obres de restauració s’iniciaren els anys 1926-28 sota la direcció de la Diputació de Barcelona i fou declarat Monument Nacional el 1931. (SLIS)

Església

Planta de l’església, que té annexa a la part nord la capçalera d’un edifici anterior.

J.A. Adell

En el seu estat actual l’església de Sant Miquel és el resultat dels importants treballs de restauració duts a terme entre el 1926 i el 1928, dirigits per Jeroni Martorell i continuats després dels estralls de la guerra civil de 1936-39, a partir del 1953, per l’arquitecte Camil Pallàs (Ripoll, 1977, pàg. 52), que anul·laren totes les capelles afegides a la nau, i la seva decoració interior en un intent de recuperar una certa puresa arquitectònica de l’edifici resultat de les reformes del començament del segle XII.

L’edifici consta d’una nau. molt llarga, coberta amb una volta de canó de perfil semicircular, reforçada per dos arcs torals i suportada per quatre arcs formers a cada costat, que reforcen els murs perimetrals, formant una mena de pilars en T adossats als murs, en els llocs on carreguen els arcs torals. En el tram de nau situat més a llevant, immediat a l’obertura absidal, la volta de canó és substituïda per una cúpula semisfèrica que arrenca d’un pla octogonal format per quatre trompes angulars.

Vista de la capçalera de l’església des del sector nord-est.

ECSA - J.A. Adell

L’absis que capça la nau per llevant és de planta rectangular, molt profunda, i l’arc toral, que suporta la cúpula, situat sobre la seva obertura, foma una mena d’arc presbiteral molt estret. L’absis és cobert amb volta de canó, també de perfil semicircular, i s’observa perfectament en els seus paraments com la volta actual és el resultat d’un sobrealçament d’època alt-medieval d’un absis primitiu, amb la mateixa planta, pel que sembla cobert també amb volta de canó, però a un nivell més baix.

En aquest absis s’obren dues finestres corresponents a les dues etapes constructives, la més baixa d’una sola esqueixada i la superior de doble esqueixada.

En el mur nord de la nau hi ha una altra finestra d’una sola esqueixada, i en el mur sud hi ha unes altres dues finestres de les mateixes característiques.

En el mur de ponent hi ha una finestra geminada, amb llinda monolítica, retallada matusserament en dos arcs ultrapassats, suportada per una columna central, de fust i capitell ornamentats.

Façana de ponent, amb el portal romànic tardà i una finestra geminada a sobre.

ECSA - J.A. Adell

En aquest mateix mur de ponent s’obre la porta, resolta en arc de mig punt, molt elaborada, amb grans dovelles, emmarcades per un guardapols que també forma una imposta, i un doble solc semicircular en els brancals i l’aresta interior de l’arc. En el mur de migdia s’observa una altra porta, paredada, en arc de mig punt, extradossat per una filada de lloses. Prop d’ella, a ponent, hi ha una cantonada paredada, com si aquesta porta n’hagués substituït una altra d’anterior.

A part l’ornamentació de la portada, l’edifici és totalment orfe d’elements decoratius, i presenta els seus volums exteriors totalment llisos, observant-se, perfectament, en els murs de la nau, el nivell de l’edifici primitiu, de manera semblant al que s’observa a l’interior de l’absis.

La cúpula es manifesta exteriorment com un cimbori octogonal, en la coberta del qual s’observa un basament quadrat que podria correspondre a l’assentament d’un campanar de torre, seguint el tipus de Santa Maria de Terrassa, o Sant Ponç de Corbera, que hauria estat substituït per l’espadanya actual, més tardana i fragmentada.

Els diferents processos de la història constructiva de l’edifici es manifesten especialment en els diferents tipus constructius que s’observen en els paraments. En les parts baixes de la nau i de l’absis els murs són construïts amb un aparell de reble molt irregular, però disposat en filades uniformes, amb peces ben treballades en els angles, en la porta del mur sud, i en la cantonada situada a ponent de la porta, en la mateixa façana, i amb abundants vestigis de l’arrebossat de calç que era l’acabat original. Aquest parament conforma la totalitat de l’edifici original, probablement cobert amb fusta a la nau. La porta fou substituïda probablement al segle XI per la porta paredada, i la cantonada que hi ha al seu costat devia correspondre a la porta més primitiva. La part alta dels murs, amb el cimbori, és de carreus, molt ben disposats en filades molt uniformes i irregulars. Els arcs de l’interior, que arrenquen de sengles impostes bisellades, i els seus pilars són fets de carreus ben tallats i polits, amb juntes molt fines encintades.

Arc triomfal amb un perfil d’acusada ferradura que donava accés al santuari de l’església pre-romànica antecessora de l’actual.

ECSA - J.A. Adell

Al costat nord-est de l’església, adossat a l’absis, des del qual s’hi accedeix per un estret passadís obert forçadament en el mur, es conserva un absis d’una església anterior format per un cos cúbic, cobert amb dues vessants, amb una planta interior en arc ultrapassat que defineix la forma de quart d’esfera allargassat de la volta, i que s’obre, cap a ponent, al que devia ser la seva nau mitjançant un estret arc triomfal, de perfil d’acusada ferradura, que arrenca de dues impostes en cavet.

A l’interior d’aquest absis hi ha dues finestres, d’esqueixada quasi recta. La que és situada a llevant és oberta, però l’orientada al S és cegada per la construcció del cos absidal de l’església actual, sens dubte posterior.

En la cantonada nord del mur de ponent d’aquest absis lateral és perfectament identificable l’arrencada del mur de la nau d’aquesta església anterior, i en el mur nord de l’església es conserva, encastat, una mena de pilar que podria tenir relació amb les estructures d’aquest edifici, del qual no tenim detalls.

L’aparell d’aquest absis és molt diferent de la resta del conjunt, amb una barreja de carreus i reble, amb peces molt polides en la formació de l’arc triomfal, i en el ràfec, resolt amb una motllura bisellada i amb carreus de grans dimensions als angles, i en una de les impostes de l’arc triomfal, molt ben tallats.

L’arc triomfal, amb la seva acusada ferradura i la seva acurada execució, fa d’aquest absis un dels elements més interessants de l’arquitectura catalana anterior al segle XI; es tracta d’una obra culta, molt anterior a les grans obres que caracteritzen l’activitat constructiva de la fi del segle X.

Interior de l’església, amb els arcs torals i formers de reforçament.

ECSA - J.A. Adell

La datació per a aquesta església primitiva que proposen E. Junyent (Junyent, 1983, pàg. 135) i X. Barral (Barral, 1981, pàgs. 239-240), corresponent a l’edifici construït en la primera meitat del segle X, entre el 929 i el 935, sembla més ajustada a la realitat arquitectònica del conjunt que la proposada per E. Ripoll (Ripoll, 1977, pàg. 62), d’un suposat mossarabisme del segle IX que l’obliga a situar l’església a la primera meitat del segle X en l’absis de l’església actual i l’edificació consagrada el 992 limitada a la nau d’aquesta església. La hipòtesi més raonable, a falta de les aportacions que encara es poguessin extreure del subsòl del conjunt, és suposar que l’absis nord correspon a un edifici de la primera meitat del segle X, i que la construcció consagrada el 991 correspondria a l’església actual, que seria sobrealçada en la seva totalitat i reformada amb el reforç dels murs i la construcció de la cúpula i les voltes al principi del segle XII. (JAA)

Capitell amb columna

L’any 1926, en fer una campanya de restauració de l’església de Sant Miquel, es va descobrir el capitell amb columna que hi havia en una finestra existent al mur occidental, damunt de la portada, i que per motius que desconeixem fou posteriorment tapiada. El fust, ornamentat mitjançant tres anelles amb soguejat, és rematat, formant part del mateix bloc de pedra, per un capitell que fa la funció de sostenir els dos arcs peraltats de la finestra geminada.

Detall de la columna amb capitell que suporta l’arc geminat de la finestra oberta a la façana de ponent.

ECSA - J.A. Adell

L’estat de conservació del capitell és regular i presenta mutilacions a les parts sobresortints de la zona superior. El seu cos, circular a la base, es va eixamplant progressivament, tot formant un tronc de con invertit, i a la vegada sorgeixen quatre esperons. Tot ell és decorat amb un relleu escassament destacat: els motius són vegetals (forma arborescent) i sobretot geomètrics (entrellaçats, sogues, rombes, estels, cercles, etc.).

Hom ha assenyalat com a paral·lels del capitell olerdolà els de la porta d’entrada de San Millán de la Cogolla (Logronyo) i sobretot els que hi ha a Santa Eulalia de Toledo, tots d’època preromànica (Fontaine, 1984, pàg. 444). També s’ha dit, estranyament, que el capitell de Sant Miquel d’Olèrdola recorda els que es troben a l’església romànica de San Caprasio de Santa Cruz de la Serós, a Osca (Lafora, 1991, pàg. 179). De fet, el nostre capitell és una obra completament desnaturalitzada del prototipus corinti. S’ha prescindit totalment d’alguns elements bàsics, per exemple les fulles d’acant, i altres motius s’han esquematitzat i estilitzat, com succeeix amb els esperons, que constitueixen un record llunyà de les volutes dels capitells corintis.

Estilísticament el capitell olerdolà és molt mediocre. La seva datació ha estat força controvertida: segons els autors, se l’ha considerat visigot, pre-romànic i fins i tot romànic, com un dels assaigs primerencs dintre de l’escultura del segle XI. Penso que el capitell i el mainell de l’església de Sant Miquel d’Olèrdola constitueixen un element reaprofitat de la construcció pre-romànica, per la qual cosa convindria datar-lo al tercer o quart decenni del segle X. (FJRR)

Capitell de marbre

Capitell de marbre, molt malmès, datat al segle X, que es guarda al Museu Monogràfic d’Olèrdola. La seva ornamentació deriva, llunyanament, del prototip corinti.

ECSA - F.J. de Rueda

El Museu monogràfic d’Olèrdola conserva un capitell de marbre, exposat en una vitrina del pis superior, que fa 18 × 18,3 × 13,7 cm màx. El seu estat de conservació és força deficient, erosionat i amb diverses mutilacions. La base, que és rugosa, té una forma gairebé circular.

El capitell s’eixampla progressivament i adopta una forma gairebé rectangular a la part superior, que és pràcticament llisa. Es tracta d’una derivació llunyana del prototipus corinti amb una decoració de motius vegetals, executats bastant matusserament. Si bé una de les cares només conserva, molt malmesa, una part de la decoració de la zona inferior, cal suposar que inicialment repetia la que hi ha a les altres.

Mentre que al voltant de la zona inferior trobem un seguit de fulles d’acant molt esquemàtiques, a la part superior de cadascuna de les cares hi ha una forma acampanada invertida, oberta per la part superior i que sorgeix d’un motiu trebolat. És flanquejada per dos lleugers esperons, record de les volutes dels capitells corintis. La flor que corona la part superior d’aquests capitells ha estat substituïda aquí per un dau.

El relleu és molt feble i s’ha emprat el trepant. Per les seves mides cal suposar que originàriament devia estar integrat en alguna petita finestra geminada, o fent de suport d’altar d’alguna església que desconeixem, potser del primer temple d’Olèrdola. Cal situar aquest capitell dins del segle X, més versemblantment en la primera meitat. (FJRR)

Sacòfag

Al costat de l’entrada del recinte d’Olèrdola es conserva la part superior d’un sarcòfag exempt que fou trobat a l’església de Sant Miquel. En un bloc de pedra, amb una amplada de 65 cm i una alçada d’uns 40 cm, hi ha excavada una tomba amb el cap diferenciat. Té la forma de la capçalera una mica original. El coll és més estret que la part alta del cap (24 i 26 cm) i les espatlles són molt aixecades i s’acaben a l’extrem amb un angle molt agut. L’amplada del cos és de 58 cm al nivell de les espatlles, i de 48 cm al final de la part conservada; la seva profunditat és de 20 cm. Té una longitud de 130 cm des del final del cap fins al lloc on hi ha el trenc (segurament li manquen almenys uns 40 cm).

Tot i que és difícil d’assegurar-ho i que ha estat datat als segles IX o X, en principi l’hem de datar cap al segle XII o XIII, com els altres enterraments d’aquest tipus, que trobem, per exemple, en aquesta comarca a Sant Pau d’Ordal o bé a Sant Pere Molanta. (JBM)

Tombes antropomorfes

Tombes antropomorfes del costat de l’església, de les quals deriva el nom d’“olerdolanes”, donat habitualment a aquest tipus de sepultura.

ECSA - Museu Monogràfic d’Olèrdola

Al S de l’església de Sant Miquel, actualment es poden veure diversos enterraments excavats a la roca. Sembla, però, que també n’hi havia a tot el voltant de l’església, bé que d’una manera especial en la zona més propera al cingle; tanmateix no han estat mai excavats amb mètodes arqueològics.

En la zona meridional, prop de l’estimball, hi ha cinc tombes al costat de dins de la barana moderna i una altra més enllà d’aquesta barana. Tots aquests enterraments, contràriament al que s’esdevé al proper Pla dels Albats, són de persones adultes. Tenen una longitud, del cap als peus, que oscil·la entre els 185 cm i els 200 cm. La seva orientació és aproximadament E-W (325°), amb el cap a ponent i els peus a llevant. Excepte en un cas, el cap és diferenciat dins la capçalera i totes tenen un encaix per a la coberta. De les que actualment són visibles, tot i que no és segur, la més propera a l’església sembla que té unes formes més primitives, amb una silueta pisciforme, d’acord amb la tipologia que van establir l’any 1982 Bolòs i Pagès (Bolòs-Pagès, 1982, pàg. 79), tipus d), mentre que en les altres el cap ja resta ben marcat i diferenciat del cos.

En principi hem de datar aquests enterraments cap al segle X, amb relació al moment en què es construí l’església pre-romànica. (JBM)

Altar

Milà i Fontanals diu en un seu treball del 1880: “En los últimos años se ha descubierto un nuevo testimonio de antigüedad, de que, por otra parte, no nos hallamos en el caso de sacar particulares circunstancias. Son dos trozos de piedra que contienen muchos nombres grabados con punzón de letras de caracter romano modificado, y que se asemejan a otros dos anteriormente hallados en Tarrasa. Los nombres de los de Olérdula no presentan orden en su colocación, y en lo poco que hemos podido descifrar no concuerdan, a excepción de uno solo, con los de los personajes conocidos por otros documentos històricos”.

“Hemos podido leer, y no con completa seguridad,

ERME...DVS
...NIEL (hállase un Daniel en el Cartulario de S. Cugat; núm. 462, año 958)
IMBILARA
MAHOM (en los más remotos tiempos de la reconquista se halla algun cristiano con nombre árabe)
YAVL
DI...E
...LEFA
Nuestro amigo y compañero D. José Luanco había leído ERMISODVS, DANIEL, VALENCIA, SILVS”.

No es té cap més notícia ni descripció d’aquesta inscripció que sembla correspondre a una ara d’altar. Segurament cal relacionarla amb la reconstrucció i la consagració dels volts del 935 o amb la del 992.

La pèrdua de tot rastre sobre aquesta peça fa que no es puguin fer gaires hipòtesis sobre l’època i les seves característiques. És totalment improbable la identificació que algú ha pretès fer d’aquesta ara com si fos la de les Massuques o de Sant Esteve de Castellet. (APF)

Bibliografia

Bibliografia sobre l’església

  • Llanas, 1882–83, núms. 1–14
  • Freixas, 1893
  • Colominas, 1921, núm. 5, pàgs. 194–196
  • Pallarès, 1921, núm. VI, pàgs. 598–599
  • Rius i Serra, 1945–47, 3 vols., pàssim
  • Castillo, 1968, pàgs. 835–845
  • Ripoll, 1977
  • Barral, 1981
  • Bolòs, Pagès, 1982, pàgs. 59–103
  • Llorach, 1983, pàgs. 118–121 i 278
  • Coca, 1985, vol. VII, pàgs. 75–104

Bibliografia sobre el capitell amb columna

  • Rotger i Sintes, s.d, s.p
  • La restauració de Sant Miquel d’Olèrdola, 1926
  • Puig i Cadafalch, 1930, pàgs. 434–435
  • El capitell de Sant Miquel d’Olèrdola, 1931
  • Restauracions del Servei de Conservació i Catalogació de Monuments de la Diputació de Barcelona i de la Generalitat de Catalunya, 1936
  • Puig i Cadafalch, 1949, pàg. 30 i làm. 10
  • Ferrer Soler, 1951, pàgs. 120–121 i làm. III
  • Gómez Moreno, 1951, pàg. 364
  • Ferrer Pi, 1954, pàgs. 77–79
  • Gudiol i Ricart, 1954, pàg. 25
  • Junyent, 1957, pàg. 114
  • Els castells catalans, III, 1971, pàg. 676
  • García Piñol, 1974, pàg. 167
  • Ripoll Perelló, 1977, pàgs. 51, 66 i 67 i làm. VI
  • Gudiol, Reglà, Vilà, 1978, pàg. 130
  • Llorach, 1978b, pàg. 77
  • Buron, 1980, pàg. 55
  • Cruañes i Oliver, 1980, pàg. 36
  • Barral. 1981, pàgs. 116, 117 i 239
  • Junyent, 1983, pàg. 136
  • Coca i Cirera, 1985, pàgs. 93–96
  • Fontaine, 1984, pàg. 444
  • Llorach, 1984, pàg. 119
  • Dalmases, José, 1986, pàg. 50
  • Barral, 1987, pàg. 133
  • Lafora, 1991, pàg. 179

Bibliografia sobre el sarcòfag

  • Llorach, 1983, pàgs. 278

Bibliografia sobre les tombes antropomorfes

  • Bolòs-Pagès, 1982, pàgs. 59-103

Bibliografia sobre l’altar

  • Milà i Fontanals, 1880, pàg. 583
  • Fita, 1898
  • Junyent, 1946, pàgs. 290–291
  • Alavedra, 1979, II, pàgs. 87–89