Lola Paris

Matilde Rosa Paris i Bern

(Barcelona , 1896 — ? , ?)

Lola Paris en la pel·lícula La pescadora de Tossa (1914)

Col·lecció Domènec Ceret

Actriu.

Vida

Visqué la seva plenitud professional entre el 1914 i el 1923 i encarnà tota mena de registres, però la seva característica principal fou la de saber donar una imatge de dona dinàmica, aventurera, esportiva i al mateix temps femenina. Treballà sota la direcció de Josep de Togores quan aquest fou contractat per la Segre Films, i va excel·lir en La pescadora de Tossa o Amor de pescadora (1914); El sello de oro o Fanatismo de una secta (1915), al costat de la ballarina Stasia Napierkowska; i Los muertos viven o Un solo corazón (1915), amb la parella d’actors María de Guerrero i Fernando Díaz de Mendoza, obra amb guió i codirecció d’Eduard Marquina i fotografia de Giovanni Doria i Josep Maria Maristany. Un any més tard fou contractada per l’Excelsa Films i protagonitzà Flor de otoño (1916, Mario Caserini). Quan Studio Films volgué renovar la seva imatge la contractà juntament amb Conchita Hidalgo, i actuà en la majoria de cintes dirigides per Domènec Ceret, com ara Amar es sufrir (1916), aquesta amb Joan Solà i Mestres i de la qual ella fou guionista; La duda (1916); La loca del monasterio (1916), i Los saltimbanquis (1916). També treballà amb un dels millors directors del moment, Joan Maria Codina, en Codicia (1918) i Mefisto (1918, J. M. Codina i J. Solà i Mestres). També passà per la Hispano Films i d’aquesta època destaca la seva interpretació a La malquerida (1914, Ricard de Baños). A la dècada del 1920 treballà a La bruja (1923, Maximilià Thous) i després d’un quant temps d’inactivitat reaparegué a Yo canto para ti (1934, Fernando Roldán) i Milagro en la ciudad (1935, Joan Xiol). Era germana de l’actor Manuel Paris (1892 – 1944).

Altres films

1915 El pollo Tejada, J. de Togores; Los muertos viven o Un solo corazón, J. de Togores.

1916 Las joyas de la condesa, D.Ceret; Pasa el ideal, D.Ceret; Humanidad, D.Ceret; Como aquel día, M.Caserini; La razón social Castro y Ferrant, D.Ceret; Regeneración, D.Ceret.

1917 La herencia del diablo, D.Ceret i J.Solà i Mestres.

1918 El protegido de Satán, J.M.Codina.

1944 Tambor y cascabel, A.Ulloa.

1945 Eres un caso, R.Quadreny; El castillo de las bofetadas, J.de Orazal.