Lo Gaiter del Llobregat. Poesies

Llibre en què, el 1841, Joaquim Rubió i Ors aplegà principalment els poemes que, des del 16 de febrer de 1839, havia anat publicant al Diario de Barcelonal, signats amb el pseudònim que li donava títol, i que havia estat, també, el títol del primer poema de la sèrie.

El recull, que cal suposar promogut per l’impacte immediat que la sèrie del Gaiter havia causat, en qualsevol cas feia visible i durable una calculada operació literària (projectada també en el↑Roudor de Llobregat) duta a terme amb la complicitat de Joan Cortada. Amb la visible ambició d’establir un diàleg entre l’actualitat romàntica, la pulsió historicista, la tradició culta autòctona i els incipients mites provincialistes (Mos cantars, el poema programa que obria el recull, addueix dos versos de La pàtria d’Aribau com a lema), Rubió hi assumia la versió historicista del romanticisme i formalment i temàticament es mostrava deutor de certs usos del romanticisme espanyol (Zorrilla, el duc de Rivas) i francès (Chateaubriand, Hugo). De manera especial, s’oferia en plena sintonia amb la moda del trobadorisme: Rubió hi definia un espai i hi dreçava un alter ego (aquest gaiter habitant d’una cabana vora la riba del Llobregat, ocupat en «lais d’amor» i «cants populars de les muntanyes», que proclamava la renúncia del món i la reclusió en l’experiència íntima, de què la poesia resulta exponent) a través del qual procedia a l’afirmació esteticoliterària, a la reflexió cívica i moral o a les mateixes pràctiques literàries que tot plegat justificava (el romanç històric i llegendari, la cançó). Encapçalava el recull un incisiu i convincent pròleg que hom ha qualificat de primer manifest del renaixentisme, que, tot recapitulant les consignes i els valors exposats en els poemes, proposava l’apreciació del català com a llengua veritable dels catalans, acotava un precís lloc social per a la literatura catalana, la identificava amb valors positius (joventut, novetat), li precisava un mòbil cívic i uns procediments (l’historicisme) i establia un programa d’actuació (d’institucionalització: el restabliment dels jocs florals i l’acadèmia del gai saber). L’aparent extemporaneïtat del Gaiter (a què el mateix Rubió ja va al·ludir al seu pròleg), en molts aspectes estrany als usos de la societat literària catalana, i també als del mateix Rubió, no fou obstacle per a una singular fortuna, projectada en una immediata marea d’emuladors i en la intensa difusió del seu imaginari (ben rendible encara, per exemple, en Verdaguer). Una segona edició, ampliada, aparegué el 1858, en el context literari i sociopolític de les antologies Lostrobadors nous (1858) i Lostrobadors moderns (1859) i de la imminent restauració dels Jocs Florals de Barcelona (1859). Rubió hi afegí un nou pròleg, que celebrava, ja, «lo despertament de nostre esperit patri» i reclamava per al seu Gaiter del 1841 la condició de pioner del renaixentisme (en tot cas, de catalitzador de «sentiments que estaven en lo cor de tots»); alhora, hi reiterava les condicions retrictives de l’«emancipació literària» que des del 1841 abanderava: perfilar una poesia que identifiqui els catalans. Entre el 1888 i el 1902 aparegué, en quatre volums, la tercera edició del Gaiter, commemorativa del 50è aniversari de la publicació del primer poema de la sèrie, que, a més de nous poemes, incorporava moltes traduccions, degudes a autors diversos, de poemes de Rubió i en recollia l’obra teatral i alguns treballs en prosa.