Derbi

Derivados de Bicicletas

Marca de motocicletes i ciclomotors, acrònim de Derivados de Bicicletas, fabricats per Nacional Motor SA de Martorelles.

Té l’origen en el taller de reparació de bicicletes propietat de Simeó Rabasa Singla, creat l’any 1922. El 1944 Simeó i el seu germà Josep fundaren la marca Bicicletes Rabasa i el 1949 es creà la marca Derbi i es fabricà el primer velomotor, la Derbi SRS. L’any 1950 l’empresa es passà a denominar Nacional Motor Rabasa SA i presentà un model de motocicleta de 250 cc a la Fira de Mostres de Barcelona. 

Especialitzada en la fabricació de ciclomotors, fins a ésser-ne el fabricant més important d’Espanya, les seves activitats comercials s’estengueren cap a la producció de vehicles més potents i a l’exportació dels seus productes. La dècada de 1990 establí centres de producció a la Xina. El 2000 s’integrà en el grup italià Piaggio, i l’any 2002 exportava productes arreu del món i era líder en el mercat europeu de ciclomotors amb canvi de baixa cilindrada. El 2010 Piaggio decidí tancar la planta de Martorelles (amb uns 200 treballadors) i traslladar la producció a Itàlia, però posteriorment reconvertí la planta en fàbrica de components. El gener del 2011 traslladà part de la producció a Itàlia i el febrer del 2013 tancà la fàbrica de Martorelles.

Conegudes com “les bales vermelles”, les motocicletes d’aquesta marca han estat reconegudes internacionalment amb 12 títols mundials amb pilots de la talla d’Ángel Nieto (1969, 1970, 1972 amb 50 cc; 1971, 1972 amb 125 cc), Jorge Martínez Aspar (1986, 1987 amb 80 cc; 1988 amb 80 cc i 125 cc), Manuel Herreros (1989 amb 80 cc) i Mike Di Mengio i Marc Márquez amb 125 cc. Aquest darrer aconseguí, el 18 de juliol de 2010, la victòria número 100 de la marca en un gran premi. La marca acumula també 8 títols de constructors (2 en 50 cc i 3 en 80 cc i 125 cc). Els models més representatius són la Derbi Antorcha, la 74 Gran Sport (1964), la Derbi Variant i la Derbi Senda.