Companyia General dels Ferrocarrils Catalans

Societat formada el 1919 per la fusió de les del Ferrocarril Central Català (o Ferrocarril Econòmic d’Igualada a Martorell), del Tramvia o Ferrocarril Econòmic de Manresa a Berga i dels Camins de Ferro del Nord-Est d’Espanya o Ferrocarril de Barcelona a Martorell.

Companyia que construí i explotà des de 1892 la línia d’Igualada a Martorell. Els trams de Martorell a Olesa de Montserrat, d’Olesa a la Puda i de la Puda a Monistrol de Montserrat foren inaugurats el 1922, el de Monistrol a Manresa Alta el 1924, i el de Magòria a la plaça d’Espanya i de la Bordeta al port de Barcelona el 1926. La línia de Manresa a Olvan-Berga fou inaugurada el 1885, i el 1904 fou estesa fins a Guardiola de Berguedà, mentre el 1924 entrava en servei un brancal de Manresa a Súria. El 1926 s’electrificà el tram Barcelona-Sant Boi i entre el 1961 i 1969 el trajecte entre Sant Boi i Monistrol. El 1946, la societat passà a l’estat, explotada per la Jefatura de Explotación de Ferrocarriles. El sector d’Olvan-Berga a Guardiola fou clausurat el 1972 amb motiu de la construcció del pantà de la Baells. El 1973 fou clausurat el tram de Sallent a Olvan, per manca de rendibilitat, i el trajecte entre Manresa i Sallent restà només per al transport de mercaderies. La companyia, deficitària, demanà ajuda a l’estat i passà a dependre el 1976 de la FEVE —Ferrocarrils de Via Estreta—, fins que el 1979 foren integrades totes les línies a l’entitat Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya .