Miloš Forman

(Čáslav, Bohèmia, 18 de febrer de 1932 — Warren, Connecticut, 14 d’abril de 2018)

Miloš Forman (2009)

© Alinoe

Realitzador cinematogràfic nord-americà d’origen txec, de nom de naixement Jan Tomáš Forman.

Estudià a l’Escola de Cinema de Praga i treballà com a guionista i director a la televisió. Esdevingué un dels directors més destacats del nou cinema txec. Amb un marcat realisme objectiu, entre la seva producció txeca es destaquen els films: Černý Petr (‘Pere el Negre’, 1963), Lásky jedné plavovlásky (‘Els amors d’una rossa’, 1965) i Hoří, má panenko (‘Al foc, bombers’, 1967), sàtires més o menys velades del règim comunista de postguerra. Arran de la invasió soviètica de Txecoslovàquia s’exilià als Estats Units, on es nacionalitzà el 1975 i continuà la seva filmografia amb Taking Off (1971, Gran Premi del Jurat del Festival de Canes); One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1975), sobre la revolta en un centre psiquiàtric, guardonat amb cinc Oscar, un dels quals a la millor direcció; el musical Hair (1979); Ragtime (1981), basat en la novel·la homònima de E.L. Doctorow; el film biogràfic Amadeus (1984), sobre el compositor W.A. Mozart, que obtingué vuit Oscar, un dels quals li fou concedit per segon cop a la millor direcció, i Valmont (1989), basat en la novel·la de Choderlos de Laclos Les liaisons dangereuses. Després de set anys de silenci, dirigí The People versus Larry Flint (1996), sobre les polèmiques que envoltaren l’editor de la revista pornogràfica Hustler, film nominat a l’Oscar que obtingué l’Os d’Or al Festival de Berlín; Man on the Moon (1999, premi al millor director al Festival de Berlín 2000), sobre l’actor de monòlegs Andy Kaufman, i Goya’s Ghosts (2006). Ha interpretat, a més de sèries de televisió, Keeping the Faith (2000), d’Edward Norton.