Johann Simon Mayr

Johannes Simon Mayr
Giovanni Simone
(Mendorf, Baviera, 14 de juny de 1763 — Bèrgam, Llombardia, 2 de desembre de 1845)

Compositor italià d’origen alemany.

Vida

Fill d’un organista d’Ingolstadt, s’inicià sota el mestratge del seu pare en l’estudi de diversos instruments. Estudià teologia al seminari dels jesuïtes d’Ingolstadt i dret a la universitat d’aquesta mateixa ciutat. Més tard entrà al servei del noble Thomas de Bessus, que l’envià a estudiar amb C. Lenzi, mestre de capella de Bèrgam. La seva formació es consolidà amb F. Bertoni, successor de B. Galuppi a l’església de Sant Marc de Venècia i deixeble del pare Martini. En aquesta primera etapa de la seva carrera compongué sobretot música d’església i oratoris. Estimulat per N. Piccinni, el 1794 estrenà la seva primera òpera, Saffo, i l’èxit que obtingué el feu decidir a consagrar-se a la música escènica. Compongué una setantena d’òperes que inclouen tots els subgèneres: opera seria, opera buffa, òpera gluckiana i opéra-comique a l’estil francès. L’èxit d’aquestes obres s’estengué per tot Itàlia i per diversos països europeus, però minvà després a l’ombra de l’enorme popularitat assolida per G. Rossini. Això motivà el progressiu retorn de Mayr a la música religiosa i la seva creixent dedicació a activitats pedagògiques i d’estudi teòric. L’any 1802 succeí a Lenzi com a mestre de capella a Santa Maria Maggiore de Bèrgam, localitat on s’establí, i en aquesta mateixa ciutat fundà, el 1805, un conservatori municipal on formà, entre d’altres, Gaetano Donizetti. L’any 1822 creà una societat filharmònica destinada a divulgar els grans clàssics alemanys, J. Haydn, W.A. Mozart i L. van Beethoven.

D’origen germànic, Mayr sabé assimilar l’estil vocal italià i l’enfortí amb una riquesa orquestral derivada del simfonisme alemany. El seu ús solista dels instruments de vent l’acosten a Haydn, a Mozart i a l’Escola de Mannheim. D’aquesta adoptà també el crescendo orquestral, tret amb el qual anuncià, alhora, Rossini. Innovà tímbricament l’orquestra amb el corn anglès, l’arpa i determinats instruments de percussió. Pel que fa a la construcció dramàtica, renovà la tradicional successió de recitatius i àries de l’òpera metastasiana per mitjà d’escenes obertes amb desplegament lliure de l’arioso i amb la incorporació del cor a l’acció. Les seves òperes, no incloses en el repertori actual, foren molt apreciades al seu temps i constituïren el vincle històric entre el declivi de D. Cimarosa i G. Paisiello i l’aparició de G. Rossini, V. Bellini i G. Donizetti.

Obra

Òpera

68 òperes, entre les quals: Saffo (1794); La Lodoiska (1796); Telemaco nell’isola di Calipso (1796); Adriano in Siria (1798); Amor ingegnoso (1798); Avviso ai maritati (1798); L’accademia di musica (1799); La Locandiera (1800); L’equivoco, ovvero Le bizzarie dell’amore (1800); I virtuosi (1801); Elisa, ossia Il monte S Bernardo (1801); Ercole in Lidia (1803); Le finte rivali (1803); Gl’intrighi amorosi (1803); L’amore coniugale (1805); Eraldo ed Emma (1805); Palmira, ossia Il trionfo della virtù e dell’amore (1806); La finta sposa, ossia Il barone burlato (1808); L’amor figliale (1811); La rosa bianca e la rosa rossa (1813); Medea in Corinto (1813); Alfredo il grande (1818); Le danaide (1819); Fedra (1820); Demetrio (1824)

Música vocal

Iacob a Labano fugiens, oratori, v. solistes, cor, orq. (1791); Ero, cantata, 1 v., orq. (1793); La Passione, oratori, v. solistes, cor, orq. (1794); Il sacrifizio di Iefte, oratori, v. solistes, cor, orq. (s.d.); La sventura di Leandro, cantata, v. solistes, cor, orq. (1797); Cantata per le nozze di Napoleone con Maria Luisa d’Austria, 3 v. solistes, cor, orq. (1810); Cantata per la nascità del re di Roma, S., arpa, orq. (1811); La tempesta, cantata, T., orq. (1816); Samuele (1821); Atalia, drama sacre, v. solistes, cor, orq. (1822); La vita campestre, cantata, T., orq. (1824); 50 altres obres vocals religioses (entre les quals: 18 misses, més de 200 moviments de missa, 43 himnes, 14 antífones, 13 motets); més de 40 canzonette, àries, cançons i trios amb acompanyament de pno.

Música instrumental

2 simfonies; 1 concert fg. i orq.; 2 concerts pno. i orq.; 1 trio per a 3 vl.; 12 bagatelles per a fl., cl. i tr.; 10 divertiments per a pno.; 6 preludis per a pno.; 12 preludis per a org.; 2 sonates pno. a 4 mans; 1 suite per a arpa