Àngel Rodamilans i Canals

(Sabadell, Vallès Occidental, 1 de maig de 1874 — Sabadell, Vallès Occidental, 27 de juliol de 1936)

Compositor.

Vida

S’inicià en la música a l’Escolania de la Puríssima Concepció de Sabadell amb M. Ferrer. El 1883 ingressà en l’Escolania de Montserrat, on continuà els estudis musicals amb M. Agostino i M. Guzman. Del 1890 al 1899 s’estigué al monestir benedictí d’El Pueyo (Barbastre), on feu d’organista mentre estudiava la carrera eclesiàstica, els últims dos anys de la qual feu al Seminari de Barcelona, ciutat on aprofità per a estudiar amb Enric Granados. Quan acabà la carrera, exercí a la parròquia de la Puríssima Concepció de Sabadell de mestre de música i, posteriorment, de mestre de capella i director de l’Escolania (1901-15). A partir del 1915, per oposicions, passà a ocupar el càrrec d’organista i mestre de música de la parròquia del Sant Esperit de Terrassa, i hi fundà una escolania. En aquesta ciutat col·laborà en la fundació del Cor Montserrat (1919-21). El 1923 entrà com a monjo a Montserrat i el 1926 fou nomenat prefecte de l’Escolania, on també fou professor de piano. En deixar d’ésser prefecte el 1929, es dedicà més de ple a la composició.

La música que escriví fou majoritàriament de caràcter religiós coral. Entre les seves obres de joventut cal esmentar Dos versos para Vísperas (primer tono), per a orgue (1893). Durant la seva època de maduresa feu composicions generalment curtes, entre les quals destaquen cançons d’estil divers com El gira-sol, Rosa vera, Entre lliris o El vostre nom. Els darrers anys compongué obres de més envergadura, per a grans masses corals, amb un llenguatge més complex, com el Magníficat o l’himne a sant Benet Laudibus cives. Capturat per un grup de milicians, morí d’un tret.

Obra

Música vocal religiosa

Himne ’Te Deum Laudamus’, v. solistes, conjunt instr. (1910); Missa matinal, v. solistes, org. (1931); In coena Domini. Lamentació II, cor (1933); Missa in honorem Sanctae Ceciliae, v. solistes, cor, org. (1933); Feria VI in Parasceve. Lamentació III, cor (1935); Laudibus cives. Himne al gloriós P. Sant Benet, doble cor, org. (1935); Magníficat, v. solistes, cor, org. (1935); Missa ’Laudate Pueri Dominum’, v. fem., org. (1935); Missa ’Immaculatae Conceptionis, v. solistes, cor, org (1936); Missa ’Smi. Nominis Jesu, v. fem., org. (1936); Vesperae Ssmi. Corporis Christi, S., cor, org. (1936); Feria VI in Parasceve. Lamentació I, cor (1936); prop de 30 altres obres vocals religioses breus (entre les quals: Salve regina, S., qt. de c., org., 1911; Salve Montserratina ’A la Moreneta de Montserrat’, cor, org., 1915; Beata es virgo, ofertori, v. fem., org., 1930; Trisagi a la Sma. Trinitat, doble cor, org., 1933)

Altres obres vocals

Prop de 90 cançons o motets d’estils diferents, entre els quals: Virolai, 1 v., org. (1908); Moreneta de la Serra, v. fem., org. (1909); La Margarida, 2 S., org. (1912); Oració. Dolç Jesús, 1 v., org. (1927); La roseta de bardissa, 1 v., pno. (1932); Himne als escolans, v. solistes, doble cor, pno. (1933); Cançó de l’olivera, 1 v., pno. (1934); Amor. Cançó de maig, 1 v., org. (s.d.); Planys de les ànimes del purgatori, 2 S. solistes, cor (s.d.)

Música instrumental

Dos versos para vísperas, org. (1893); Esclat, sardana sobre motius populars, pno. (s.d.); Tema amb variacions, flabiol, vl., pno. (s.d.)

Bibliografia

  • Vivancos, B.: Àngel Rodamilans (1874-1936), Evocació i recerca, Barcelona 1997