Situada a banda i banda del Nieuwe Maas, al s. del Sheur, on s’obre el canal Nieuwe Waterweg, forma part de l’organisme públic i administratiu Rijnmond. Primer port mundial quant al tonatge anual de mercaderies embarcades, és, després d’Amsterdam, la segona ciutat dels Països Baixos. L’ampliació i l’adaptació del port a les exigències de la navegació marítima moderna han estat la causa d’annexions de municipis circumdants, com Katendrecht, Delfshaven, Hoek van Holland, etc. El nucli antic de la ciutat original és delimitat pel Nieuwe Maas i per algunes rondes actuals (Coolsingel, Schiedamsesingel i Goudsesingel). Destruïda gairebé completament pels bombardeigs durant els primers dies de la invasió alemanya (1940), el port fou destruït sistemàticament el 1944. La restauració de la postguerra amb la construcció de dàrsenes noves ha fet de Rotterdam un port d’accés màxim. Una xarxa de vies ferroviàries, aquàtiques i de carreteres l’uneix amb la resta del país i del seu rerepaís a Alemanya. A partir del 1947 hi hagué una expansió industrial (refineries de petroli, plantes petroquímiques, indústria metal·lúrgica, indústria de la construcció, indústria de maquinària) i es crearen nous districtes industrials (Botlek, Europoort, Maasvlakte). Centre d’ensenyament superior: Erasmus Universiteit Rotterdam, fundada el 1973.

Cases cúbiques, dissenyades per Piet Blom
© Xevi Varela