Manuel Valls i Gorina

(Badalona, Barcelonès, 1920 — Barcelona, 9 de setembre de 1984)

Compositor i musicòleg.

Compaginà els estudis de dret a la Universitat de Barcelona amb els de música al Conservatori del Liceu. Posteriorment estudià composició amb J.A. de Donostia. Membre fundador del Cercle Manuel de Falla, de Barcelona, impartí classes de música en els cursos per a estrangers de la Universitat de Barcelona. A més, fou professor de música a l’escena de l’Escola d’Art Dramàtic Adrià Gual. Fou un prolífic assagista i conferenciant sobre temes musicals, i publicà nombrosos articles i critiques en la premsa local i estrangera, i exercí la crítica musical en Ràdio Barcelona, Serra d’OrDiario de Barcelona i en l’edició de Catalunya del diari El País, a partir del 1976.

La seva música instrumental comprèn diferents peces per a piano (Preludi, Tocata, Sonata, 1947; Estudi de dansa, 1952; Invencions, 1957), per a piano i violí (Trio), per a flauta, violoncel i piano (Les veus del carrer, 1966), flauta, oboè i clarinet (Estudis concertants, 1958), per a piano i orquestra, versió per a orquestra de cambra (Concert, 1965), per a guitarra i orquestra (Els preceptes, 1967), i per a soprano i conjunt de cambra, que utilitza texts del Llibre del consolat de mar, els Usatges i el Código civil español. És autor dels cicles vocals Canciones del Alto Duero (1962), amb texts d’Antonio Machado; Cançons de la roda del temps (1954), de Salvador Espriu, per a mezzosoprano i petit conjunt instrumental, i 12 canciones sefarditas (1965), per a soprano, flauta i guitarra. Una de les composicions més populars del seu ampli catàleg és el Cant del Barça, l’himne del Futbol Club Barcelona (1974) per a cor i orquestra, amb text de Josep Maria Espinàs i Jaume Picas.

Destinada a l’escena, compongué la música per a Primera història d’Ester (1955), de Salvador Espriu, i és autor de l’òpera de cabaret Cal 33-33 o El bon samarità (1969), i de diverses peces de música incidental i orquestral i de bandes sonores per al cinema, com ara les dels films La ciutat cremada (A. Ribas 1976), pel qual obtingué un premi del Círculo de Escritores Cinematográficos, Companys, procés a Catalunya (J.M. Forn 1979) i Victòria (A. Ribas 1984), trilogia que deixà inacabada en morir sobtadament —fou el director d’orquestra i compositor Antoni Ros i Marbà qui s’encarregà d’escriure els blocs que mancaven—.

A més, escriví un important nombre d’obres teòriques i divulgatives del fet musical, entre d’altres, La música catalana contemporània (1960), La música española después de Manuel de Falla (1962), Música i societat (1966), La música contemporània i el públic (1967), Història de la música catalana (1969), Música en cifras (1974), El fet musical a Catalunya (1978), Para entender la música (1979), Música de tota mena (1982), La música en el abrazo de Eros (1982) i Mompou (1983). També fou coautor del primer llibre publicat sobre el tema de la música cinematogràfica, Música y Cine (1984), del qual redactà una primera part teòrica, mentre que la segona, de tipus històric, l’escriví el crític de banda sonora Joan Padrol.

Membre fundador de l’Associació Catalana de Compositors i integrant de la Societat Catalana de Musicologia, fou un dels responsables de l’Àmbit de Música del Congrés de Cultura Catalana, així com de la Junta Consultiva d’Òmnium Cultural. Fou també director del Museu de la Música de Barcelona. El 1980 fou nomenat membre de la Comissió Assessora del Servei de Música de la Generalitat.

Obra musical

Orquestra

Invencions, c., vl., pno. (1959); Concierto para guitarra y orquesta (1965); Fantasies en forma de concert per a flauta i orquestra de corda (1980)

Cambra

Invencions, vl., pno. (1957); Trio, fl., vlc., pno. (1958)

Solo

Preludi a un vespre humit, pno. (1946); Preludi alegre, pno. (1946); Quatre peces per a piano (Homenatge a Manuel de Falla), pno. (1947); Sonata, pno. (1947); Tocata, org. (1965); Ciclo de fantasías, guit. (1971); Danzas canallas y sentimentales, pno. a 4 mans (1983)

Música vocal

Estàtua, S., pno. (1943; Perucho); 6 canciones del Alto Duero, S., pno. (1950; Machado); Salm penitencial, cor mixt, c. (1953); Testimoni de Carles Riba, cor mixt (1960); Canciones sefarditas, S., fl., guit. (1965); Les veus del carrer, narrador, fl., ob., cl. (1965; Espriu); Les soirées de Calella, narrador, vl., vlc., pno. (1971; Valls); Coses de Nadal, cor infantil, pno. (1975; Valls); El gessamí i la rosa, 1 v., pno. (estr. 1984; Carner)

Música incidental

Vent de garbí i una mica de por, v. fem. (1965); La filla del marxant, cor mixt (1970); Retablo de la avaricia, 1 v., conjunt instr. (1970)

Obra escrita

  • Valls i Gorina, Manuel: La música en cifras, Plaza & Janés Editores, Esplugues de Llobregat 1974
  • Valls i Gorina, Manuel: Per comprendre la música, Destino, Barcelona 1986, 1994
  • Valls i Gorina, Manuel: Diccionario de la música, Alianza Editorial, Madrid 1971, ...1997
  • Valls i Gorina, Manuel: Entreactes de concert, Editorial Pòrtic, Barcelona 1973
  • Valls i Gorina, Manuel: Música indiscreta: la música, els músics i l’anècdota, Editorial Pòrtic, Barcelona 1970
  • Valls i Gorina, Manuel: Història de la música catalana, Editorial Tàber, Barcelona 1969
  • Valls i Gorina, Manuel: El prodigiós món de la música, Editorial Bruguera, Barcelona 1966
  • Valls i Gorina, Manuel: La música catalana contemporània: visió de conjunt, Editorial Selecta, Barcelona 1960
  • Valls i Gorina, Manuel: La música contemporània i el públic, Edicions 62, Barcelona 1967
  • Valls i Gorina, Manuel: Música de tota mena, Clivis Publicacions, Barcelona 1982
  • Valls i Gorina, Manuel: La música actual, Noguer, Barcelona 1980
  • Valls i Gorina, Manuel: Mompou, Edicions de Nou Art Thor, Barcelona 1983
  • Valls i Gorina, Manuel; Padrol, Joan: Música y cine, Salvat Editores, Barcelona 1986
  • Valls i Gorina, Manuel: Aproximación a la música: reflexiones en torno al hecho musical, Salvat Editores, Barcelona 1970
  • Valls i Gorina, Manuel: La música en el món d’avui i altres assaigs, Editorial Moll, Palma 1971
  • Valls i Gorina, Manuel: Para entender la música, Alianza Editorial, Madrid 1978, ...1988
  • Martorell i Codina, Oriol; Valls i Gorina, Manuel: El fet musical, Dopesa, Barcelona 1978
  • Valls i Gorina, Manuel: La música española después de Manuel de Falla, Revista de Occidente, Madrid 1962
  • Valls i Gorina, Manuel: Música i societat: notes per a un estudi de la funció social de la música, Rafael Dalmau, Barcelona 1963
  • Valls i Gorina, Manuel: La música en el abrazo de Eros: aproximación al estudio de la relación entre música y erotismo, Tusquets, Barcelona 1982
  • Martorell i Codina, Oriol; Valls i Gorina, Manuel: Síntesi històrica de la música catalana, La Llar del Llibre, Barcelona 1985

Bibliografia

  • Padrol, J.: “Entrevista”, Pentagramas de película. Entrevistas con compositores de bandas sonoras. Nuer Ediciones, Madrid 1997, p. 269-278.