Joaquim Vayreda i Vila

Bé que de família olotina, els seus pares s’havien traslladat temporalment a Girona, a causa de la guerra dels Set Anys. A nou anys esdevingué alumne de la classe de Narcís Pascual, aleshores director de l’Escola de Dibuix d’Olot. Els seus estudis de filosofia foren el motiu que es traslladés (cap al 1860) a Barcelona, on assistí al taller de Ramon Martí i Alsina. El 1865 exposà la seva primera obra, Arri Moreu, al local de la Societat d’Artistes de Barcelona, i l’any següent a la Sala Parés exposà Els jugadors i alguns paisatges. Home interessat pels negocis, la política i, sobretot, el desenvolupament cultural d’Olot, hi fundà amb un grup d’amics el Centre Artístic-Cultural (1869) i n'encomanà la direcció artística a Josep Berga. La pesta groga declarada a Barcelona (1870) dugué a Olot diversos artistes, antics companys i amics d’ell. El Centre Artístic, sota el mestratge de Berga i les aportacions dels pintors que esporàdicament anaven a la ciutat, esdevingué un focus de renovació i experimentació davant una escola oficial de plantejaments ja decadents. El 1871 féu el seu primer viatge a París, curt però suficient per a ésser influït pels pintors de l’escola de Barbizon i també pels primers impressionistes. A la primeria del febrer de 1872 fou nomenat tinent d’alcalde, càrrec que renuncià tres mesos més tard, seguint indicacions governatives. La guerra carlina iniciada el 1872 comportà el trencament de totes les tasques iniciades: ell i Berga s’exiliaren a França, on romangueren fins a la fi del 1875. El 1876 es casà amb Mercè Casabò. Les activitats del Centre Artístic reprengueren, i ell col·laborà activament com a promotor de les manifestacions culturals: Olot esdevingué centre d’atracció per als pintors del país, atrets pels quadres seus exposats a la Sala Parés de Barcelona. El 1880 inicià una etapa de negocis amb la firma L’Art Cristià, que tractava d’industrialitzar l’imatgeria religiosa sense minva de la valor artística. Del juliol de 1881 a mitjan 1883 tornà al consistori, on mostrà una actitud cada vegada més liberal i catalanista. Des del 1883 la seva activitat artística començà a minvar, com també minvà la seva vinculació als corrents avançats de l’art. El 1887 fundà el Centre Catalanista, instrument social que potencià un seguit de manifestacions artístiques i culturals. El seu catalanisme el portà el 1892 a la presidència de la primera Assemblea Catalanista de Manresa, on foren aprovades les Bases per a la Constitució Regional Catalana.