filosofia bizantina

f
Filosofia

Moviment ideològic que va del segle VI al XV dins l’àmbit d’influència de l’Imperi Bizantí, caracteritzat sobretot per la incorporació de la filosofia grega al cristianisme.

Aquest moviment presenta una fisonomia pròpia en la qual hom pot destacar els trets següents: una filosofia orientada originàriament a la religió, implicada en les lluites teològiques (cristologia, iconoclàstia, hesicasme) i amb el predomini d’un misticisme espiritual que afavorí la incorporació del neoplatonisme en el cristianisme, gràcies sobretot a la influència del Pseudo-Dionisi i a la difusió que en féu Màxim el Confessor; un gust predominant de la intuïció metafísica profunda tendent a copsar la unitat del món i el lloc que l’home ocupa en l’ordre universal; una certa tendència al formalisme (retòric, lingüístic, interpretatiu); la referència constant al pensament grec antic, que es mou entre la tendència aristotèlica i la platònica, sovint en disputa, malgrat que la influència artistotèlica generalment es refereix només a la lògica. Hom pot dividir la història del pensament bizantí en quatre períodes: el dels segles VI-VII, d’orientació clarament teològica, durant el qual hom emprà el neoplatonisme per a explicar i desenvolupar la dogmàtica cristiana (Joan Filopó, Màxim el Confessor i els tres pensadors de Gaza); el dels segles VII-X, caracteritzat pels intents de sistematització del dogma cristià (Joan Damascè, màxim representant de l’escolàstica bizantina, que influí a l’Occident); el dels segles XI-XII, que, al costat d’un refloriment del misticisme especulatiu (Simeó el Jove, Kállistos Katagisiotis), aparegué un interès directament filosòfic d’inspiració neoplatònica (fundació de l’escola de filosofia de Constantinoble) i un esperit humanista nou, que influí en el renaixement italià (Miquel Psellos, Joan Ítalos); i el dels segles XIII-XV, període que, malgrat la polèmica entre platònics i aristotèlics, el neoplatonisme de Psellos es propagà i atenyé el seu desenvolupament més alt amb Plēthōn, el qual tingué un paper important en el renaixement italià i en la creació de l’Acadèmia Platònica de Florència, mentre que un altre sector (sobretot Scholarios) era influït per l’aristotelisme de l’escolàstica llatina i per sant Tomàs, i Bessarió intentava una síntesi de Plató i d’Aristòtil i contribuïa a l’acceptació de Plató a l’Occident. En aquest sentit, la filosofia bizantina complí una missió important en l’expansió del platonisme i la preparació del Renaixement a Itàlia. L’esperit del pensament bizantí ha persistit en la civilització dels pobles ortodoxos.