clíper

m
Transports

Veler, aparegut vers el 1830, que es caracteritzava per la seva gran velocitat, independentment del tipus d’aparell, bé que solia arborar aparell rodó (de fragata o de bricbarca) o de veles de ganivet (aparell de goleta).

Originàriament el buc fou de fusta, i després, també, mixt i fins i tot metàl·lic; de formació còncava per tal que la roda tallés millor la mar (amb la qual cosa hom guanyava velocitat però perdia fins i tot un terç de la capacitat de càrrega), l’eslora arribà a ésser 7,2 vegades la mànega; així, en algunes singladures, la velocitat arribà a ésser de 19 nusos de mitjana. El tonatge era molt variable i anava des d’unes 500 tones fins a unes 4 500. Els primers clípers foren construïts als EUA pels volts del 1830, i els constructors britànics els imitaren tot seguit. La guerra de Secessió nord-americana comportà l’aparició d’un tipus de clíper anomenat mitjà o modificat , en què hom modificà el tipus d’aparell i la forma del buc per tal que pogués transportar més càrrega. Els primers clípers foren construïts a Norfolk, Virgínia, i s’usaren molt en viatges transoceànics per a transports lleugers. Ha servit d’inspiració per a nombrosos models d’embarcacions de pesca i iots. N'és un exemple clàssic el Cutty Sark , construït el 1870, que es mantingué en servei comercial fins el 1922.