suprematisme

m
Art

Tendència pictòrica de caràcter no-figuratiu teoritzada i duta a la pràctica per Kasimir Malevič.

Com ell mateix escriu, “el suprematisme abandona la representació de la figura humana (i la dels objectes naturals en general) per tal de trobar nous símbols per a provocar sentiments directes; el suprematista no observa ni toca: sent”. El suprematisme es feu públic l’any 1915, quan Malevič mostrà a l’exposició 0'10 el seu Quadrat negre (1914, museu Rus de Leningrad) i la seva Composició suprematista (1914, Museum of Modern Art, Nova York). Utilitzà nous símbols, com el quadrat, el triangle, el cercle i la creu, així com colors clars i molt purs. Històricament el suprematisme es desenvolupà lligat al procés ideològic i revolucionari soviètic. Es basa, com el constructivisme, en la concepció de l’art com a dispositiu creador de nous models per tal de canviar, així, les condicions alienants de la producció industrial. Malevič fou un teòric; no es preocupà, com el constructivista Tatlin, dels programes concrets d’acció política, ni de la propaganda revolucionària; la seva tasca es dirigí cap a la construcció d’un programa didàctic que situa l’educació estètica com un dels puntals bàsics de la nova cultura proletària. Però, aquest programa, no el pogué posar en pràctica a l’URSS; només el pogué dur a terme com a professor al Bauhaus.