sindicat d’iniciativa

m
Turisme i lleure

Nom genèric donat a diverses societats locals o comarcals creades per estimular el turisme.

Promogudes i sostingudes per particulars, promovien el millorament de l’estètica urbana, el funcionament satisfactori dels serveis públics d’acolliment i, en la mesura de llurs mitjans, la propaganda o publicitat. Modernament, els sindicats d’iniciativa han estat absorbits per l’administració en els diversos serveis de turisme. El primer que existí als Països Catalans fou el de Palma, anomenat Foment del Turisme de Mallorca (1905). Tingueren una especial importància la Societat d’Atracció de Forasters de Barcelona (1908), el Sindicat d’Iniciativa de Tarragona (1911) i la Societat Valenciana de Foment del Turisme (1919), que publicà la revista Valencia Atracción (1928-36 i represa del 1945 al 1952). El 1934 fou constituïda la Federació Catalana de Sindicats d’Iniciativa, que en el congrés celebrat a Tarragona aplegà les representacions de Barcelona, Tarragona, Sitges, Pirineu Català, Bages, Berguedà, Solsonès, Lleida, Vic, Palautordera, Cardedeu, Tàrrega, Reus, Olot, Costa Brava, Lloret de Mar i Portbou. Interrompuda llur activitat després de la guerra civil (1939), alguns han reprès únicament com a centres de propaganda, altres, oficialitzats, passaren a dependre de les delegacions locals o provincials del Ministeri d’Informació i Turisme. A partir de la consolidació d’un sistema d’acció concertada amb l’estat per a finançar el cost de les campanyes de promoció, ha augmentat el nombre de centres (llur denominació oficial des del 1974 és Centro de Iniciativas Turísticas) amb una tendència a ultrapassar l’àmbit estrictament municipal. Existeixen també sindicats d’iniciativa a Andorra i a Perpinyà. Aquest darrer ha intervingut en l’organització dels serveis del Festival de Prada i coopera amb la Universitat Catalana d’Estiu.