cremallera

m
Transports

El cremallera de Núria

© Fototeca.cat

Ferrocarril que utilitza un tercer carril dentat on engranen les corresponents rodes dentades de la locomotora per tal d’obtenir esforços de tracció superiors als que li permetrien els dos carrils de simple adherència.

Aquest sistema és adequat per a ferrocarrils de muntanya amb pendents del 15% (Núria) al 25% (Zugspitze, Jungfrau), excepcionalment més i tot (Corcovado, Brasil, 30%; Pilatus, Suïssa, 48%). El carril dentat o cremallera se situa a l’eix de la via, i pot consistir en unes barres paral·leles unides per petites travesses (sistema Marsh, Mount Washington, EUA, 1866; sistema Riggenbach, Rigi, Suïssa, 1889), en una sola barra amb dents a ambdós flancs (sistema Strub, Jungfrau, Suïssa, 1912), en dues (o tres) barres dentades paral·leles desplaçades de mig pas (o d’un terç) (sistema Abt, Montserrat, del 1892 al 1957; Núria, 1931). El fre actua sobre rodes dentades disposades per a aquesta finalitat a la locomotora i als vagons.