OBRES

OBRES

Divulgació científica
Estadístiques

Gran enciclopèdia de la música

Peter Maxwell Davies

Música

Sumari de l’article

música mús
Compositor anglès.
Manchester, Anglaterra, 1934

Vida

Format musicalment al Royal Manchester College of Music (1952-56) i a la Universitat de Manchester (1952-57), algunes de les seves obres, com la Sonata per a trompeta i piano (1955), estrenada a Liverpool el 1956, foren conegudes ben aviat per alguns dels membres més destacats de l’avantguarda musical britànica. Deixeble de G. Petrassi a Roma, la seva gran aportació a l’escena europea és l’ús que fa de material provinent de la música antiga. Entre el 1962 i el 1964 estudià a Princeton amb R. Sessions, anys durant els quals a Anglaterra s’interpretaren per primera vegada algunes de les seves obres amb força èxit. Dues d’aquestes estrenes, First Fantasia on an In Nomine of John Taverner (1962), per a orquestra, i Veni Sancte Spiritus (1963), donaren a conèixer el compositor entre el públic. Després d’una estada a Austràlia, on estrenà The Shepherds Calendar (1965), el 1967 tornà a Anglaterra i creà la formació Pierrot Players juntament amb H. Birtwistle. Aquest conjunt fou un vehicle per a donar a conèixer la música contemporània, ja que entre les obres interpretades, a part de les del mateix Davies, destaca una versió del Pierrot Lunaire, d’A. Schönberg. El salt qualitatiu més important de la seva carrera tingué lloc, però, el 1972 amb l’estrena de l’òpera Taverner, al Covent Garden. Basada en la vida del compositor renaixentista britànic John Taverner (~1490 - 1545), aquesta obra representa un punt d’inflexió important en l’estil de Davies, ja que no es limita a recuperar el patrimoni musical amb un estil més o menys personal, sinó que en fa una revisió molt particular, que ha arribat a ser qualificada de paròdica. Tanmateix aquesta tendència ja era detectable en alguna de les seves obres anteriors, com és el cas de la peça dramàtica Revelation and fall (1965- 66), on la posada en escena té com a objectiu, igual que la música, crear una forta impressió en l’audiència.

Obra

Música escènica

Revelation and fall (1965-66); Taverner, òpera (1962-70); Notre Dame des Fleurs, mús. incid. (1966); The Martyrdom of St Magnus, òpera (1976); The two Fiddlers, òpera per a nens (1978); Salome, ballet (1978); The Lighthouse, òpera (1979); Caroline Mathilde, ballet (1990); A Selkie Tale, teatre infantil (1992)

Orquestra

Prolation (1958); First Fantasia on an In Nomine of John Taverner (1962); Second Fantasia on John Taverner’s In Nomine (1964); Worldes Blis (1969); 6 simfonies (núm. 1, 1975-76; núm. 2, 1980; núm. 3, 1984; núm. 4, 1989; núm. 5, 1993-94; núm. 6, 1995-96); A Mirror of Whitening Light (1977); An Orkney Wedding with Sunrise (1985); Concert per a violí (1985); Concert per a trompeta (1988); Ojai Festival Overture (1991); Sir Charles: his Pavan (1992); The Beltane Fire (1994-95)

Conjunt instrumental

Alma Redemptoris Mater, 6 instruments vent (1957); Sinfonia, orq. cambra (1962); Antechrist (1967); Points and Dances (1970); Canon in memoriam of Igor Stravinsky (1972); Ave Maris Stella (1975); A Welcome to Orkeney (1980); Image, Reflection, Shadow (1982); Sinfonia concertante (1982); Sinfonietta Accademica (1983); Unbroken Circle (1984); Mishkenot (1988)

Cambra

Sonata, trpt., pno. (1955); Sextet (1958); Quartet de corda (1961); Hymnos, cl., pno. (1967); Stedman Doubles, cl., perc. (1968); The Pole Star, qnt. metall (1982); Four Tallis Voluntaries, qnt. metall (1982); Birthday music for John, fl., vla., vlc. (1983)

Solo

Sub tuam protectionem, pno. (1969); Ut, re, mi, pno. (1969); Bell Tower, perc. (1971); Ara coeli: Lullaby for Ilian Rainbow, guit. (1972); The Door of the Sun, vla. (1975); The Kestrel paced round the Sun, fl. (1975); The seven Brightnesses, cl. en si ♭ (1975); Sonatina, trpt. (1981); Three Organ Voluntaires, org. (1976); Sonata, pno. (1981); Hill Runes, guit. (1981); Sonata, org. (1982); First Grace of hight, ob. (1991)

Música vocal

Cinc motets, cor, doble cor, instruments (1959); O Magnum Mysterium, cicle de nadales, cor, instruments, org. (1960); Veni Sancte Spiritus, S., A., instruments (1963); The Lord’s prayer, cor (1962); Tenebrae super Gesualdo, Ms., guit., conjunt instr. (1972); Dark Angels, S., guit. (1974); The Blind Fiddler, S., instruments (1976); Westerlings, cor (1976); Black Pentecost, Ms., Bar., instr. (1979); Solstice of Light, T., cor, org. (1979); The Medium, Ms. (1981); Seven Songs Home, cor (1981); Into the Labyrinth, T., orq. (1983); Winterfold, Ms., conjunt instr. (1986); Tractus, v. solista, guit. (1990); Apple-Basket, Apple-Blossom, cor (1990); A Hoy Calendar, cor (1993)

Col·laboració: 
OPT

Llegir més...